گزارشی از وضعیت عبیدالله مچکوری، زندانی سیاسی بلوچ با حکم نوزده سال حبس

عبیدالله مچکوری، زندانی سیاسی بلوچ، با حکم ۱۹ سال حبس، محروم از حق آزادی مشروط و مرخصی، هم‌اکنون دوران محکومیت خود را در زندان زاهدان سپری می‌کند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، عبیدالله مچکوری که از سال ۸۸ در حبس به سر می‌برد، با توجه به سپری کردن بیش از یک سوم از دوران محکومیت خود، همچنان در زندان زاهدان نگهداری می‌شود؛ این در حالی است که طبق قانون مجازات اسلامی زندانیان می‌توانند بعد از تحمل یک‌سوم از حبس خود از امکان آزادی مشروط استفاده کنند که این شرایط برای این فعال حقوق بشر به دلیل دخالت‌های غیرقانونی بازجویان به تأخیر افتاده است.

عبیدالله مچکوری در سال ۱۳۸۸ در سن ۲۰ سالگی، به همراه مولوی عبدالمجید صلاح زهی بازداشت و به وزارت اطلاعات زاهدان انتقال یافت.

این زندانی بلوچ که پیش‌تر هیچ‌گونه سابقه سیاسی و بازداشت نداشت، در راستای تداوم خشونت و فشار بر جوانان بلوچ دستگیر شد.

طبق اظهارات هم‌سلولی عبیدالله مچکوری، وی تحت شکنجه‌های شدید قرار می‌گیرد تا اتهامات منتسب در پرونده‌اش را بپذیرد و تن به اعترافات تلویزیونی علیه تعدادی از فعالین ایرانشهر بدهد؛ به‌طوری‌که تا مدت‌ها آثار شکنجه بر بدن او مشهود بوده و در شرایط روحی نامساعدی قرار داشته است.

این زندانی بلوچ پس از ماه‌ها شکنجه و بازجویی، در دادگاه انقلاب زاهدان، بدون داشتن حق وکیل با اتهام «محاربه از طریق همکاری با سازمان‌های برانداز» به ۱۹ سال حبس و تبعید محکوم شد.

این زندانی بلوچ هم‌اکنون در زندان زاهدان، محروم از حق مرخصی تحمل حبس می‌کند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.