تشکیل دادگاه تجدیدنظر برای سعید شیرزاد پس از ۲۱ ماه بلاتکلیفی

جلسه دادگاه تجدیدنظر سعید شیرزاد، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر، پس از ۲۱ ماه بلاتکلیفی، در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر برگزار شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، دادگاه تجدیدنظر سعید شیرزاد، روز گذشته ۲۶ فروردین‌ماه در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران مستقر در دادگاه انقلاب، تشکیل شد.

این جلسه پیش‌تر در ۲۷ بهمن‌ماه ۹۵ در پی امتناع این زندانی سیاسی از حضور در دادگاه به دلیل خودداری مسئولین از احضار وکیلش، لغو شده بود

سعید شیرزاد که در دادگاه بدوی به شش سال حبس محکوم گشته، طی یک سال و نه ماه گذشته به‌صورت بلاتکلیف در زندان رجایی شهر نگهداری شده است.

وی مدتی پیش در اعتراض به وضعیت نامساعد زندانیان در زندان‌های کشور اقدام به اعتصاب غذا کرد و پس از ۳۹ روز به این اعتصاب پایان داد.

سعید شیرزاد اولین بار در پی امدادرسانی به زلزله‌زدگان آذربایجان بازداشت و پس از ۱۹ روز به قید زمانت از زندان آزاد شد. وی مجدداً در ۱۲ خرداد ۹۳ در محل کار خود در پالایشگاه تبریز بازداشت و به زندان اوین منتقل شد؛ چندی بعد به دلیل پیگیری اعتراضات صنفی زندانیان به زندان رجایی شهر تبعید شد.

سال گذشته پس از پانزده ماه بلاتکلیفی و حبس، ابوالقاسم صلواتی، قاضی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران این فعال مدنی را به اتهام «اجتماع و تبانی» به پنج سال حبس تعزیری محکوم کرد. این در حالی است که این زندانی سیاسی به دلیل «کمک به زلزله‌زدگان» به یک سال حبس تعلیقی محکوم‌شده بود که در حکم جدید به حبس تعزیری تبدیل‌شده است.

از فعالیت‌های این زندانی سیاسی می‌توان به کمک وی در منطقه زلزله‌زده بوشهر و در امدادرسانی به مردم محروم سیستان و بلوچستان اشاره کرد.

همچنین فعالیت‌های وی شامل آموزش کودکان زلزله‌زده یا کودکان مناطق محروم، آموزش در امر بهداشت و در اختیار قرار دادن لوازم بهداشتی، تجهیز محل اسکان بازماندگان، برق‌کشی استاندارد کانکس‌های محل سکونت آنان و ایجاد ارتباط با کودکان آسیب‌دیده جهت آماده‌سازی ذهنی آنان در پذیرش شرایط نابسامان پیش رو بوده است.

وی پیش از بازداشت طی سفری به جنوب ترکیه در کمپ‌های پناه جویان سوری حضور پیدا کرد و در امدادرسانی به جنگ‌زدگان همیاری رسانید.

لازم به ذکر است وی به دلیل حضور در کمپ جنگ‌زدگان تحت شدیدترین بازجویی‌ها قرار گرفت اما تلاش‌های بازجویان وزارت اطلاعات جهت گرفتن اعترافات دروغین از وی بی‌نتیجه ماند.

باوجوداینکه عفو بین‌الملل نیز خواستار رسیدگی به شرایط پرونده این فعال سیاسی گردید اما همچنان وی در شرایط بلاتکلیف به سر می‌برد.

همچنین باربارا لوخبیلر معاون رئیس کمیسیون حقوق بشر پارلمان اروپا در نامه‌ای به محمود به ریمانی سفیر ایران در بلژیک اعتراض خود نسبت به این قبیل احکام و مشخصاً در اشاره به‌حکم سعید شیرزاد اعلام نمود.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای با عنوان «پشت میله‌های زندان در روز جهانی کودک» در ۲۰ دسامبر ۲۰۱۵ نسبت به حبس فعالین در عرصه حقوق کودکان اعتراض نموده و مشخصاً از تشکیل پرونده و بازداشت سعید شیرزاد با عنوان نمونه‌ای از نقض قوانین و حقوق بشر نام برد.

اتحادیه پست کارگران کانادا نیز طی بیانیه‌ای که توسط مارک پالک دبیر این اتحادیه خطاب به علی خامنه‌ای در اول دسامبر ۲۰۱۵ صادر گردید نسبت به دستگیری فعالین کارگری اعتراض نموده و در قسمت‌های مهمی از بیاناتشان به نام سعید شیرزاد و شرایط نابسامان وی و بلاتکلیفی پرونده‌اش اشاره داشت.

اخیراً دانشجویان دانشگاه والتر پیتون در شیکاگوی آمریکا درحرکتی حمایتی پس از انتشار اطلاعیه‌ای از جانب «کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی» پیگیر وضعیت وی شدند و اطلاعیه فوق‌الذکر به‌صورت طوماری از امضا دانشجویان حامی وی به همراه نامه‌ای به اتحادیه اروپا ارسال گردید.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.