خسارت ۳۲۰ میلیارد تومانی بدلیل آتش‌سوزی زیست‌محیطی در ایران

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه هر چه شدت گرما افزایش یابد استعداد حریق بالا می‌رود، گفت: چندین عامل در وقوع حریق اثرگذار است اما ۹۵ درصد آتش سوزی‌ها عامل انسانی دارد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایسنا، سرهنگ قاسم سبزعلی بااشاره به آمار آتش‌سوزی‌ها در سال ۹۶ گفت: از ابتدای امسال تاکنون نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ مورد آتش‌سوزی داشتیم که بیشتر در استان‌های زاگرسی کشور اتفاق افتاد و بین پنج تا ۱۰ هکتار در مناطق زاگرسی حریق صورت گرفت. چند مورد آتش‌سوزی کوتاه نیز در استان گلستان به دلیل شرایط توپوگرافی و گرمای هوا در این منطقه رخ داد. افزون براین استان‌های خوزستان، کرمان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد به صورت نوبه‌ای دچار حریق شدند که با حضور نیروها اطفاء صورت گرفت.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها در مورد امکانات و تجهیزات سازمان جنگل‌ها برای اطفای حریق اظهارکرد: ۱۶ میلیون هکتار وسعت جنگل‌ها و ۸۲ میلیون وسعت مراتع در سطح کشور است که تحت مدیریت سازمان جنگل‌ها قرار دارد. حدود ۶۰ درصد عرصه‌های کشور را جنگل‌ها و مراتع تشکیل می‌دهند. این وسعت سرزمین برای حفاظت به تجهیزات بسیار زیادی احتیاج دارد.

این در حالی است که، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها می‌گوید خرید سه میلیارد تومان تجهیزات انفرادی، ۳۰ میلیارد تومان تجهیزات خودرویی و خاموش‌کننده آتش در سال گذشته، برای اطفای حریق‌ جنگل‌های و مراتع ایران کافی نبوده.

وی در مورد علت افزایش حریق در مراتع کشور تصریح کرد: در مراتع سرعت حرکت حریق بسیار بالا است چون هنگام وقوع آتش‌سوزی با کوچکترین باد در سطح مراتع، هکتارها مرتع طعمه حریق می‌شود. چندین عامل در این موضوع اثرگذار است اما ۹۵ درصد آتش سوزی‌ها عامل انسانی دارد،نزدیک به ۶۰ درصد این وقایع سهوی اتفاق می‌افتد و حدود ۴۰ درصد نیز عمدی است که به دلایلی چون اهداف قومی- قبیله‌ای یا تصرفات غیرمجاز زمین صورت می‌گیرد. این موارد شناسایی شده‌اند و به محاکم قضایی معرفی می‌شوند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.