افزایش نگران‌کننده آمار سرطان در ایران

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس روز سه‌شنبه ۳۰ خرداد با اشاره به «افزایش نگران‌کننده آمار سرطان»‌در ایران، از این موضوع که هنوز سرطان در زمره بیماری‌های خاص برای حمایت از سوی دستگاه های متولی قرار ندارد، انتقاد کرد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از فارس،محمد حسین  قربانی افزود:«بیماری سرطان هزینه‌های زیادی به حوزه سلامت وارد می‌کند که با آگاهی‌بخشی به مردم می‌توان این هزینه‌ها را کنترل کرد»

این نماینده مجلس هرچند طرح تحول سلامت را در کاهش هزینه های درمانی مردم موثر توصیف کرد ولی افزود:« هنوز بیمارانی هستند که به لحاظ مزمن بودن و هزینه‌بر بودن بیماری خود به زیر خط فقر می روند زیرا اغلب پروسه درمان این بیماری ها در بخش خصوصی است که این بخش نیز هزینه های زیادی به بیماران تحمیل می کند».

به گفته وی، «داروهای این بیماری اغلب خارجی بوده و گران است. این در حالی است که داروهای تولید داخل هنوز نتوانسته از لحاظ کیفیت همپای داروی خارجی حرکت کند».

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خواستار آن شد که بیمه ها به ویژه بیمه سلامت نیز وارد عمل شوند و حمایت های زیادی از بیماران سرطانی داشته باشند تا همه نهادهای مرتبط در کنار هم بتوانند به اقدامات پیشگیرانه و درمانی بیماری سرطان کمک کنند.

پیشتر بهرام مفید، نایب رئیس انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی ایران، روز دوشنبه ۲۹ خرداد با اعلام اینکه ۴۰۰ هزار تن در ایران به سرطان مبتلا هستند، افزود:«دلایلی همچون شهرنشینی و کم تحرکی، آلودگی هوا، تغذیه نامناسب، مصرف قند، شکر و نوشابه و گرم کردن موادغذایی با مایکروویو می تواند باعث بروز سرطان شود.»

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، او همچنین گفت:«در ایران سالیانه حدود ۸۵ هزار مورد جدید سرطان ایجاد می شود».

آقای مفید افزود:«مراکز درمانی کشور از نظر دستگاه های پیشرفته چندان به روز نیست بنابراین لازم است این مراکز تجهیزات لازم را برای درمان بهتر بیماران سرطانی فراهم کنند».

نایب رییس انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی ایران در مورد سرطان پروستات، یکی از شایعترین سرطان ها در بین مردان، نیز گفت:« این سرطان در آمریکا و اروپا به عنوان دومین سرطان شایع در مردان شناخته می شود و در کشور ما رتبه چهارم را دارد».

پیش از این کاظم زنده دل، مشاور معاون تحقیقات و فناوی وزارت بهداشت ایران در بهمن سال ۱۳۹۵ مرگ های ناشی از بیماری سرطان در کشور را سالانه حدود ۵۰ هزار تن اعلام کرده بود.

ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هم در آبان سال گذشته در کنفرانس سرطان غرب آسیا هزینه مستقیم و غیرمستقیم سرطان در ایران را « دست‌کم ۱۰هزار میلیارد تومان در سال» اعلام کرده بود.

این مقام وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی گفته بود که مردان در ایران بیشتر به سرطان پوست، معده، پروستات، مثانه و روده بزرگ مبتلا می‌شوند و زنان بیشتر سرطان پستان، پوست، روده بزرگ، معده و خون می‌گیرند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.