ارجاع سالانه ۴۰ هزار پرونده به پزشکی قانونی در قزوین

مدیرکل پزشکی قانونی قزوین گفت: سالانه ۴۰ هزار فقره پرونده برای بررسی به پزشکی قانونی استان ارجاع داده می‌شود.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از خبرگزاری آریا، دکتر بهزاد ولی زاده روز چهارشنبه گفت: ۳۵ هزار مورد از این پرونده‌های طلاق مربوط به معاینات، پنج هزار مورد امور آزمایشگاهی و ۲۰۰ مورد نیز به کمیسیون‌ها اختصاص دارد.

وی اضافه کرد: برخلاف تصور بسیاری از افراد که کار این سازمان را مربوط به معاینه اجساد می‌دانند، این کار تنها پنج درصد از وظایف سازمان پزشکی قانونی را تشکیل می‌دهد، درحالی‌که درصد زیادی از پرونده‌های ارجاعی مربوط به معاینه‌های بالینی و سرپایی و همچنین خدمات آزمایشگاهی است.
ولی زاده، معاینه‌های سرپایی مربوط به ضرب‌وجرح در محاکم، سوانح رانندگی، حوادث شغلی، معاینه تحمل کیفر حبس، تعیین دیه، نقص عضو، از کارافتادگی، سن، جنسیت، موارد روان‌پزشکی قانونی، کارشناسی‌های دندان‌پزشکی، بررسی مصرف مواد مخدر و الکل، سلامت روانی افراد، بررسی درخواست سقط‌جنین و مجوز قانونی آن، بررسی و تائید مرگ مغزی افراد متقاضی اهدای عضو، معاینه اجساد، تعیین علت فوت و پرونده‌های مربوط به شکایت از کادر پزشکی و درمانی را از جمله وظائف کاری این سازمان ذکر کرد.
وی در ادامه با اشاره به ارجاع ۳۴ هزار و ۴۴۷ پرونده معاینات بالینی به این اداره کل در سال گذشته، گفت: از این تعداد، پرونده‌های نزاع و درگیری با ۹ هزار و ۴۰۹ مراجعه بیشترین سهم را از معاینات بالینی دارند.
ولی زاده ادامه داد: در سال گذشته ۶۰ نفر در قزوین در اثر سوءمصرف مواد مخدر و روان‌گردان در قزوین جان خود را از دست دادند که با توجه به رشد ۶۲ درصدی آن نسبت به سال پیش از آن نیاز است مسئولان توجه بیشتری به این موضوع کنند.
این مسئول، رشد ۴۴ درصدی صدور مجوز سقط‌جنین درمانی، افزایش هفت درصدی مصدومان و کاهش ۳۲ درصدی درگذشتگان حوادث شغلی و غرق شدن هفده نفر در آب را از دیگر اتفاقاتی که این اداره کل در سال گذشته به آنها رسیدگی کرد، نام برد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.