«خطر اشعه فرابنفش در اهواز»؛ انتقاد نماینده مجلس از بی‌توجهی مسئولان و عدم اطلاع‌رسانی

شماری از مقامات ایران تأیید کردند که میزان اشعه فرابنفش (UV Index) در اهواز به عدد ۱۰، یعنی وضعیت هشدار رسیده اما تا کنون دولت اقدامی برای اطلاع رسانی در این خصوص انجام نداده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، مسئول پرتوهای وزارت بهداشت ایران در باره خطر این اشعه در گرمای فعلی اهواز گفته است: «تاکید می‌شود مردم اهواز در این ساعات از منزل بیرون نروند، اما در صورت نیاز به خروج از چتر، کلاه، عینک دودی و کرم ضد آفتاب استفاده کنند. همچنین باید توجه داشت در این ساعات از روز حتی در سایه بودن نیز مانع از پرتوگیری نمی‌شود».

به دنبال اعلام وضعیت هشدار ناشی از خطرات اشعه UV، عباس پاپی‌زاده نماینده دزفول در مجلس گفته میزان پرتوهای فرابنفش به چند برابر حد استاندارد رسیده و از مرز خطر هم عبور کرده است.

پاپی‌زاده با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان و عدم اطلاع‌رسانی در خصوص این اشعه آسیب‌زا، خواستار “مداخله فوری” دولت شد.

این نماینده مجلس با اشاره به افزایش نرخ ابتلا به سرطان در خوزستان نسبت به میزان بالای پرتوهای فرابنفش و همچنین ورود ذرات آلاینده و ریزگردهای آلوده به مواد شیمیایی از عراق هشدار داد.

رادیو زمانه در این خصوص گزارش کرد؛ شاخص پرتوهای فرابنفش دارای ۵ سطح است که از کم‌ خطر تا پر خطر تقسیم‌بندی شده: از ۱تا ۳، ۳ تا ۵، ۵ تا ۸، ۸ تا ۱۱ و ۱۱ به بالا. بنابر اعلام وزارت بهداشت از سطح دوم به بعد انسان نیاز به حفاظت دارد.

پرتوهای فرابنفش می‌تواند به پوست و چشم آسیب‌های جدی وارد کند و از عوامل اصلی سرطان پوست و آب مروارید به شمار می‌آید.

شکرالله سلمان‌زاده، رییس مرکز بهداشت خوزستان به ساکنان این استان توصیه کرده از رفت و آمدهای غیرضروری خودداری کنند و زمانی که از منزل خود خارج می‌شوند حتما از کرم‌های ضدآفتاب، کلاه و عینک آفتابی استفاده کنند.

همزمان با هشدار نسبت به خطرات اشعه UV در خوزستان، مسئول بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت از سازمان هواشناسی خواسته تا این سازمان مانند هر پارامتر دیگری شدت پرتوهای فرابنفش خورشید را اعلام کند. در مقابل سازمان هواشناسی نیز اعلام کرد در حال حاضر محاسبه اشعه UV پایه علمی دقیقی ندارند و با استفاده از تصاویر ماهوره‌ای یا شیوه‌های دیگر صورت می‌پذیرد.

در ایران اداره ‌کل محیط زیست خوزستان و سازمان هواشناسی ایران به دستگاه سنجش UV مجهز نیستند. هر چند در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده تا برای هواشناسی خوزستان دستگاه UV سنج خریداری شود.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.