معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت همچنان بلاتکلیف و بدون آینده

ماجرای معلمان و تأمین نیروی انسانی در آموزش و پرورش پیچیدگی‌ خاص خود را دارد، از یک سو تا ۱۰سال آینده از ۹۲۸هزار فرهنگی، ۶۴۰هزار نفر بازنشسته خواهند شد و این یعنی بحران نیرو و از سوی دیگر دانشگاه فرهنگیان با روند کنونی حتی توان تأمین حداقل نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش را ندارد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از نوآوران، این در حالی است که هزاران نفر از نیروهای پیش‌دبستانی، آموزشیاران نهضت سوادآموزی و خرید خدمت در این دستگاه بلاتکلیف هستند و مجلس هم تاکنون موفق به حل مشکل استخدامی آنها نشده و موضوع باید در صحن علنی به رأی گذاشته شود.

وزیر آموزش و پرورش یک‌بار دیگر آب پاکی را روی دست این افراد ریخت و همین هفته گفت: «قبلا بارها اعلام کرده‌ایم که استخدام از طریق آزمون انجام می‌شود، زیرا نیروی انسانی برای ما اهمیت دارد و افراد باید از طریق آزمون استخدامی و اخذ صلاحیت‌های لازم وارد نظام تعلیم و تربیت شوند. در پیش‌دبستانی هم استخدام نداریم بلکه نظارت بر محتوای آموزشی داریم و مراکز به شکل غیردولتی فعالیت می‌کنند.»

این توضیحات وزیر نشان می‌دهد که آموزش و پرورش اعتقادی به جذب این نیروها ندارد. از سوی دیگر طرح تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت در مجلس نیز نافرجام ماند و تیر‌ماه گذشته در کمیسیون آموزش و تحقیقات رد شد تا این افراد همچنان بلاتکلیف بمانند.

البته سیدحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش واصل نشدن آمار و اطلاعات لازم از سوی آموزش و پرورش را از دلایل مخالفت نمایندگان با کلیات این طرح دانست و به همشهری گفت: «این طرح به هیأت رئیسه مجلس تقدیم می‌شود تا درصورت صلاحدید برای بررسی و رای‌گیری در صحن علنی مطرح شود.»

  دولت لایحه بدهد

در همین حال یک عضو کمیسیون آموزش با بیان اینکه پس از بررسی‌ها، کمیسیون به این جمع‌بندی رسید که این طرح نمی‌تواند مشکلی را حل کند، پیشنهاد کرد که برای حل این مشکل دولت به مجلس لایحه بدهد.

فرهاد فلاحتی گفت: «نبود آمار کافی و مناسب برای نیازسنجی و تأمین نیروی انسانی و تطبیق این آمار با بازنشستگان ازجمله دلایل رد شدن این طرح در کمیسیون بود. برای مثال برخی می‌گویند۱۲۰ تا ۱۳۰هزار نفر تحت پوشش این طرح قرار می‌گرفتند درحالی‌که آمار دقیق نیست.»

پیش‌تر سخنگوی کمیسیون آموزش از ارائه گزارش بررسی این طرح در کمیسیون آموزش به رئیس مجلس برای طرح در صحن علنی خبر داده بود.اکنون جبار کوچکی‌نژاد، دیگر عضو کمیسیون آموزش از امضای ۲۰۰نماینده پای نامه برای مطرح شدن طرح تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریسی در صحن علنی مجلس خبر می‌دهد.

کوچکی‌نژاد به نکته بسیار مهمی اشاره کرد که یکی از عوامل اصلی جذب نشدن این افراد است:«سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با آموزش‌وپرورش دراین باره اختلاف نظر دارند.»

در آستانه به نیمه رسیدن تابستان فرصت زیادی برای تعیین تکلیف این افراد نیست. برای گروهی که به برخی روایت‌ها ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر هستند بسیار مهم است که قبل از آغاز سال تحصیلی جدید، تعیین تکلیف شوند. به‌زودی وزیر جدید آموزش و پرورش باید کارش را شروع کند. یکی از مهم‌ترین پرونده‌ها روی میز او، تعیین تکلیف همین افراد خواهد بود.

 

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.