۳۰۰ هزار هکتار از اراضی گلستان در معرض بیابانی شدن است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان با بیابان اینکه معضل خشکسالی و کم آبی در گلستان جدی است، از بیابانی شدن ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی شمالی استان خبر داد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از مهر، ابوطالب قزلسفلو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان، امروز صبح، اظهار کرد: کمبود آب در گلستان جدی است و در سال آبی گذشته استان در سه مرحله درگیر بلایای طبیعی شد.

وی با یادآوری اینکه سال آبی جاری از مهرماه ۹۵ شروع شده است، افزود: در آذرماه سال گذشته استان درگیر سرمازدگی شد و دمای منفی ۱۴ درجه را تجربه کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان ادامه داد: در بهار امسال درگیر خشکسالی شدیم و با کاهش ۱۷ درصدی بارندگی نسبت به دراز مدت مواجه شدیم.

وی با بیان اینکه میزان بارندگی استان نسبت به سال قبل ۳۵ درصد کاهش یافته است، اضافه کرد: در مردادماه امسال هم در دو مرحله درگیر سیل شدیم.

قزلسفلو با تاکید بر اینکه مسئله خشکسالی و کم آبی در گلستان جدی است، تصریح کرد: سرانه آب تجدید پذیر جهان هفت هزار و ۷۰۰ متر مکعب است و این سرانه در کشور در شرایط نرمال حدود یک هزار و ۶۰۰ متر مکعب است.

وی با بیان اینکه سرانه تجدید پذیر استان از سرانه کشور ۲۰۰ متر مکعب کمتر است، خاطرنشان کرد: گلستان سه مرحله خشکسالی (هواشناسی، هیدرولوژیکی و زراعی) را پشت سر گذاشته است و وارد مرحله خشکسالی اقتصادی و اجتماعی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان متذکر شد: با توجه به اینکه همچنان کشاورزی و منابع طبیعی محور توسعه و اقتصاد گلستان است، خشکسالی، گلستان را بیشتر از سایر استان ها تحت تاثیر قرار می دهد.

وی با بیان اینکه در یک دهه گذشته آبدهی رودخانه های گلستان به شدت کاهش یافته است، گفت: تغییر اقلیم و افزایش غیرعادی دما، افزایش تبخیر و افزایش برداشت از سفره های زیرزمینی و … روند بیابان زایی استان را تشدید کرده است.

قزلسفلو به دیگر عوامل تشدید بیابان زایی در گلستان هم اشاره و تصریح کرد: بر اساس مطالعات هم اکنون ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی شمالی استان در معرض بیابانی شدن هستند.

وی یادآور شد: همچنین ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی شیبدار استان دچار فرسایش خاک بوده و حاصلخیزی خود را از دست داده اند و بیابانی شدن این اراضی را هم تهدید می کند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.