۸۰ درصد سیستان و بلوچستان تحت تاثیر خشکسالی است

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان گفت: ۸۰ درصد سیستان و بلوچستان تحت تاثیر خشکسالی است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل ایرنا،  اتابک جعفری، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان، روز شنبه، اظهار داشت: ۴۸ درصد مساحت این استان تحت تأثیر خشکسالی متوسط، ۲۷٫۳ درصد خشکسالی شدید و ۳٫۹ درصد خشکسالی خیلی شدید است.

وی بابیان اینکه حجم فعلی چاه نیمه‌ها در سه چاه نیمه ۱۵ درصد و چاه نیمه چهارم ۲۰ درصد کاهش یافته است گفت: حجم تمام سدها ۱۹ درصد نسبت به سال آبی گذشته کاهش یافته به‌طوری‌که در یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون متر مکعب حجم فعلی سدهای استان تنها حدود یک میلیارد مترمکعب آب ذخیره شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بدترین وضعیت آبی در سد پیشین گزارش شده است تأکید کرد: با توجه به خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها چاره‌ای جز طرح احیا و تعادل بخشی نداریم.

جعفری بابیان اینکه چاه‌هایی که بیشتر دشت‌ها را در معرض خطر قراردادند شناسایی شده است گفت: دادستانی در این زمینه آب منطقه‌ای را به خوبی حمایت کرده است.
وی نصب کنتور هوشمند را کمک قابل توجه ای به کنترل منابع آبی دانست و گفت: از مجموع هفت هزار و ۳۰۰ کنتور هوشمند مورد نیاز استان امسال سه هزار و ۵۰۰ کنتور نصب می‌شود و بقیه سال آینده فعال خواهد شد.

وی ادامه داد: «با نصب کامل این کنتورها در سال آینده سیستان و بلوچستان جزو استان‌های امن آبی خواهد شد.»
وی بیشترین تخلفات برداشت از چاه‌های غیرمجاز را مربوط به سازمان‌ها و نهادهای دولتی در سیستان و بلوچستان ذکر کرد.
رضا نجفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: این نهاد با تأکید بر حفظ منابع آبی طرح جایگزین کردن محصولات کم مصرف آبی را در دستور کار قرار داده به‌طوری که کشت هندوانه در استان به دلیل مصرف آبی زیاد امسال ۱۵ هزار هکتار نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.