دیده‌بان حقوق بشر: «ایران نوجوانان افغان را برای جنگ به سوریه می‌فرستد»

سازمان دیده‌بان حقوق بشر نسبت به اعزام نوجوانان زیر ۱۸ سال افغان برای جنگ در سوریه از سوی سپاه پاسداران ایران واکنش نشان داد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، دیده‌بان حقوق بشر می گوید که کودکان-سربازانی با ۱۴ سال سن در لشکر فاطمیون، در کنار نیروهای دولتی سوریه در این کشور می‌جنگند.

این سازمان با بررسی تصاویر سنگ قبرها در گورستان‌های محل دفن کشته‌شدگان جنگ سوریه در ایران، دست کم هشت مهاجر افغان زیر ۱۸ سال را شناسایی کرده که به نظر می‌آید همگی در سوریه کشته شده باشند.

لشکر فاطمیون از جمله نیروهای تحت نظر نیروی قدس سپاه پاسداران ایران است که از مهاجران افغان ساکن ایران تشکیل شده و نفرات آن برای جنگ به سوریه اعزام می‌شوند.

سارا لیا ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر از ایران خواسته که فورا به کارگیری کودکان-سرباز را متوقف کند و نوجوانان افغان را که به جنگ سوریه فرستاده، برگرداند.

خانم ویستون گفته است: «مقام‌های ایران باید به جای به دام انداختن نوجوانان پناهجو و مهاجر آسیب‌پذیر افغان از تمام کودکان و نوجوانان حمایت کنند و کسانی را که مسئول به کار گرفتن کودکان و نوجوانان افغان در جنگ هستند، مجازات کنند.»

تاکنون صدها نفر که از ایران برای جنگ به سوریه رفته‌اند در این درگیری‌هاکشته شده‌اند. تعدادی از این افراد که حکومت ایران آنها را «مدافعان حرم» می‌خواند از مهاجران افغان ساکن ایران هستند.

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که از میان هشت نوجوانی که سنگ قبر آنها را شناسایی کرده، پنج نفر، که یکی از آنها به هنگام کشته شدن ۱۴ سال داشته، در قبرستان بهشت زهرا در جنوب تهران دفن شده‌اند.

از سه مورد دیگر شناسایی شده، دو نفر ۱۷ سال و یکی ۱۵ ساله بوده‌اند و این سه نفر در استان‌ها البرز، تهران و اصفهان دفن شده‌اند.

بی بی سی در این خصوص نوشته است؛ در ایران “مدافعان حرم” به کسانی گفته می‌شود که در جنگ سوریه یا عراق شرکت کرده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که با تعدادی از نیروهای افغان که در سوریه جنگیده‌اند صحبت کرده و آنها هم تأیید کرده‌اند که کودک-سربازان ۱۶ یا ۱۷ ساله را دیده‌اند که در ایران برای جنگ در سوریه آموزش دیده‌اند.

سال گذشته بی‌بی‌سی فارسی در گفت‌وگو با پناهجویان افغان در اروپا به شواهدی رسید که نشان می‌داد حکومت ایران تعداد زیادی از مهاجران و پناهجویان افغان را به صورت سازمان‌یافته به جنگ سوریه می‌فرستد.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش تازه خود به تلاش‌های دولت ایران برای فراهم کردن حق تحصیل و شهروندی برای کودکان و نوجوانان افغان اشاره کرده و گفته با توجه به این تلاش‌ها، انتظار می‌رود که دولت ایران در زمینه جلوگیری از استخدام کودک-سرباز از میان مهاجران افغان هم تلاش کند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.