کشته شدن کودک سه ساله توسط نیروی انتظامی در جریان حمله به قاچاقچیان سوخت

پلیس ایران در جریان تعقیب و گریز چند شهروند مظنون به حمل قاچاق سوخت در استان سیستان و بلوچستان، علاوه بر مظنون، یک کودک سه ساله را نیز با شلیک گلوله به قتل رساند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از کمپین بین المللی، طی روزهای گذشته نیروی انتظامی پس از  تعقیب یک مظنون، به خانه‌ای که در آنجا پناه گرفته، حمله کرده و علاوه بر فرد مظنون، یک کودک سه ساله را نیز با شلیک گلوله به قتل رسانده است. خبرگزاری های داخلی اتهام مظنون را قاچاق سوخت از ایران به افغانستان و همچنین همکاری در انتقال مهاجران افغان به داخل ایران عنوان کرده اند. ایلنا روز هشتم مهر ماه نیز از واژگونی تانکر ومصدوم شدن دو راننده مظنون به حمل سوخت در این استان خبر داد.

حبیب الله سربازی، مدیر کمپین فعالین بلوچ، گفت نیروی انتظامی ایران در مواجهه با پدیده «قاچاق سوخت» اهمیت چندانی برای جان شهروندان نیست و به جای مبارزه با علت‌ها به جنگ معلول‌ها می‌رود. این فعال بلوچ ساکن امارات فقر و بیکاری و اختلاف قیمت سوخت در ایران و افغانستان را از مهم‌ترین دلایل رونق پدیده قاچاق سوخت در این منطقه خواند. آقای سربازی گفت نیروی انتظامی در مواجهه با این پدیده از «خشونت بیش از حد، تیراندازی و شیوه‌های مرگبار» استفاده می‌کند.

مدیر وبسایت «کمپین فعالین بلوچ» گفت: «در آن منطقه شغل و کار نیست و گاه حتی شهروندان تحصیل‌کرده هم مجبورند به قاچاق سوخت رو بیاورند ولی نیروهای انتظامی یا به آن‌ها تیراندازی می‌کنند، یا با تعقیب و تنه زدن خودروشان را منحرف می‌کنند و در جریان اخیر هم که به پناهگاه مظنون حمله کرده‌اند، در حالی که می‌توانند برای آنها و با شماره ماشین پرونده قضایی ایجاد کنند و بعدا با راه‌های کم‌خطرتری آن‌ها را بازداشت کنند، هرچند در حالت گرسنگی و بیکاری به نظر من حتی تعقیب قضایی هم بی‌فایده است و تا وقتی اشتغال و کار نباشد، شهروندان چاره‌ای جز روی آوردن به قاچاق سوخت ندارند.»

دادستان ایرانشهر اما درباره آن چه او حادثه کشته شدن یک کودک خواند، به خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه ایران گفت این افراد دارای چندین فقره پرونده در زمینه آدم‌ربایی، سرقت مسلحانه و قتل در حوزه قضایی ایرانشهر، چابهار و نیک شهر داشتند که پس از پناه بردن به یک خانه محاصره شده‌اند و در حین درگیری، علاوه بر «یک شرور» یک کودک سه ساله نیز کشته شده است.

حبیب الله سربازی گفت قوه قضائیه بدون ارائه مدارک و شواهد و یا محکمه قضایی، همه کشته شدگان در اثر سهل انگاری تعمدی ماموران انتظامی را شرور معرفی می‌کند. او گفت بنا بر پژوهش‌های «کمپین فعالین بلوچ» سالانه دست کم صد شهروند مظنون به قاچاق سوخت، به شیوه‌های مختلف توسط نیروی انتظامی کشته می‌شوند که اغلب اتهامی جز «حمل سوخت» ندارند و قوه قضائیه برای فرار از پاسخگویی آن‌ها را شرور معرفی می‌کند: «گزارشگری در این منطقه خیلی سخت است ولی طبق آمار سال‌های گذشته ما، بین صد تا دویست شهروند با تیراندازی و یا انحراف از جاده‌های خاکی پس از تعقیب پلیس می‌میرند، در حالی که اتهامشان فقط همین است ولی نهایتا همگی شرور معرفی می‌شوند، شاید بین این صد نفر چند به اصطلاح شرور هم باشند، ولی مشخص نیست با کدام مدارک و کجا محاکمه شده‌اند و شرور بودنشان اثبات شده است، همین کودک هم اگر سه ساله نبود احتمالا شرور معرفی می‌شد.»

محمد نعیم امینی‌فرد (نماینده مردم ایرانشهر) روز هفتم شهریور در گفتگو با خانه ملت درباره جزئیات درگیری مسلحانه در ایرانشهر، گفت چنین عملیات‌هایی باید با برنامه‌ریزی منسجم و اصولی انجام شوند. این نماینده مجلس گفت: «فردی که تحت تعقیب نیروی انتظامی بود، پرونده مشخصی داشته است. او در این درگیری کشته شد، اما متاسفانه در این درگیری یک کودک و پدر خانواده نیز جان خود را از دست دادند. باید نیروی انتظامی به نحوی عمل می‌کرد که آسیبی به سایر اهالی خانواده وارد نمی‌شد. در واقع انجام چنین عملیات‌هایی باید با برنامه‌ریزی منسجم و اصولی انجام شود.»

سیستان و بلوچستان، واقع در جنوب شرقی ایران، یکی از محروم‌ترین استان‌های ایران محسوب می‌شود که مردم آن و به ویژه شهروندان متعلق به قومیت «بلوچ» به دلیل تفاوت‌های زبانی و مذهبی مشکلات مضاعفی را تحمل می‌کند. این استان با کشورهای افغانستان و پاکستان همسایه است و به دلیل فقر و بیکاری، بخش زیادی از شهروندان آن از طریق مشاغل کاذب یا غیرقانونی  و قاچاق و رفت و آمد به مرزها مخارج زندگی خود را تامین می‌کنند. شهیندخت مولاوردی، معاون سابق امور زنان ریاست جمهوری ایران، در تاریخ چهارم اسفند ماه در گفتگویی با خبرگزاری مهر از اعدام همه مردان یک روستا در سیستان و بلوچستان خبر داد، اظهار نظری که که واکنش تند مقامات قضایی را به دنبال داشت و به احضار او منجر شد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.