بی‌توجهی مسئولین به آسیب های اجتماعی در استان گلستان

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان با اشاره به وضعیت بحرانی آسیب‌های اجتماعی در استان، گفت: با کمال تأسف در زمینه آسیب‌های اجتماعی برخی از دستگاه‌ها هنوز پاسخگو نیستند و ما در حال برخورد اداری سخت با آن‌ها هستیم.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از تسنیم، آسیب‌های اجتماعی به ویژه در چند سال اخیر گریبان‌گیر بسیاری از خانواده‌ها شده و در استان گلستان با وجود تنوع قومیتی و مذهبی این آسیب‌ها متنوع‌تر و پیچیده‌تر هستند و آن‌گونه که مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان می‌گوید: آسیب‌هایی مانند “طلاق”، “اعتیاد”، “زنان سرپرست خانوار”، “کودکان کار و خیابانی” و “حاشیه‌نشینی” بیشترین فراوانی را دارند.

به طور قطع هر کدام از این پدیده‌ها و آسیب‌ها تبعات سخت و مهلکی را برای خانواده‌ها و جامعه به‌دنبال دارد و فارغ از اینکه انگشت اتهام دراین باره به سمت چه افرادی باید گرفته شود باید اذعان کرد که متأسفانه در سال‌های اخیر بسیاری از دستگاه‌ها و مدیران نسبت به انجام وظایف ذاتی خود برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و مقابله با آن کوتاهی کرده‌اند که نتیجه آن امروز خودنمایی می‌کند.

پیچیدن نسخه‌ای واحد برای آسیب‌های اجتماعی قطعاً امکان‌پذیر نیست اما داشتن نقشه راه برای کنترل، کاهش و البته پیشگیری از وقوع آنها امری لازم و ضروری است. موضوعی که هر چند دیر اما در دستور کار استان قرار گرفته و آن‌گونه که عبدالرضا چراغعلی می‌گوید: تا ۲ هفته آینده سند جامع پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی استان تدوین و نهایی می‌شود.

چراغعلی، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان، در این رابطه گفت: در موضوعات اجتماعی همه صاحب‌نظران و کارشناسان بر این باور هستند که شرایط مطلوب و قابل قبولی نداریم. در استان از مجموع ۱۸ آسیب اجتماعی ۵ آسیب بیشترین میزان را به خود اختصاص داده‌اند. تلاش‌هایی در این سال‌ها انجام شده اما کافی نبوده و در وضعیت نگران‌کننده‌ای قرار داریم.

معتقدم زنگ خطر آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی در همه خانه‌ها به صدا درآمده و متأسفانه نگاه سنتی و غلط نسبت به بیان برخی آمارها در این حوزه وجود دارد.

چراغعلی گفت: متأسفانه در این موضوع شاهد جهش هستیم و جمعیت زنان سرپرست خانوار و آسیب‌دیده در استان افزایش زیادی یافته و بر اساس بررسی‌ها بیش از ۵۰ هزار زن سرپرست خانوار در استان داریم. این میزان بسیار بزرگ و قابل‌تأمل است و باید برای توانمندسازی و رفع نیازهای آنان کاری کرد تا بتوانند چالش‌های پیش روی خود را حل کنند و گرفتار آسیب‌های دیگر نشوند.

چراغعلی اضافه کرد: آمار غیررسمی از تعداد کودکان بازمانده از تحصیل در استان بیش از ۸۰۰۰ کودک است درحالی‌که معتقدیم این تعداد بیش از ۱۰۰۰۰ کودک است؛ این کودکان بی‌سواد رشد می‌کنند و در آینده روی دست جامعه خواهند ماند.

چراغعلی نیز گفت: در سال ۷۵ از هر ۱۹ ازدواج که در استان به ثبت می‌رسید یک مورد منجر به طلاق می‌شد. در سال ۸۵ این تعداد به ۹ ازدواج و یک طلاق کاهش یافت اما یک دهه پس‌ازآن و در سال گذشته به ازای هر ۳٫۴ ازدواج یک طلاق به ثبت رسیده است.

در همین زمینه مطالعاتی توسط مشاور و افراد مطلع انجام شده که در حال اتمام است. در این مطالعات به تبعات ناشی از طلاق همچون کودکان بد سرپرست و زنان سرپرست خانوار که چالشی جدی برای استان هستند، هم پرداخته شده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.