تعطیلی هزاران واحد صنفی به دلیل رکود و فشار مالیاتی

رئیس اتاق اصناف اصفهان اظهار کرد: در کلان‌شهر اصفهان که پایتخت توریستی کشور محسوب می‌شود رکود به حدی بوده که در یک سال گذشته چند هزار واحد صنفی تعطیل شده‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، رسول جهانگیری، رئیس اتاق اصناف اصفهان، گفت: مدیران و قانون‌گذاران ما می‌گویند مالیات ارزش‌افزوده در ۱۳۰ کشور جهان اجرا می‌شود اما نمی‌گویند که شرایط اقتصادی آنها چیست و آیا رکودی که ما در حال تجربه کردن آن هستیم را داشته‌اند یا خیر؟ به نظر می‌رسد دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده در شرایط رکود توجیه ندارد.

رئیس اتاق اصناف اصفهان، با اشاره به رکود اقتصادی حاکم بر کشور و نحوه اخذ مالیات گفت: ما بارها اعلام کرده‌ایم که مالیاتی که از ما دریافت می‌شود باید مالیات واقعی بر درآمد باشد. کشور چهار سال است در رکود به سر می‌برد و درآمد اصناف به حداقل رسیده پس هیچ توجیهی وجود ندارد که مالیات افزایش پیدا کند.

رسول جهانگیری ادامه داد: من رئیس اتحادیه مشاورین املاک اصفهان هستم و امروز تمام مسئولین اذعان دارد که ساخت‌وساز از رونق افتاده است و ما عملاً کسب‌وکاری نداریم. فقط بر اساس اجاره واحدهای مسکونی و تجاری فعالیت می‌کنیم. این سؤال به وجود می‌آید فردی که یک آپارتمان اجاره کرده است چه ارزش‌افزوده‌ای برای وی ایجاد شده که حالا بیاید ۹ درصد آن را مالیات بدهد. آن‌هم با شرایطی که اکثر مردم کشور به لحاظ رکود با حداقل درآمد روبه‌رو شده‌اند. متأسفانه ممیزان مالیاتی بدون در نظر گرفتن این شرایط رقم مالیات موردنظر خود را به ما تحمیل می‌کنند.

وی ادامه داد: در کلان‌شهر اصفهان که پایتخت توریستی کشور محسوب می‌شود رکود به حدی بوده که در یک سال گذشته چند هزار واحد صنفی تعطیل شده‌اند. علت این امر علاوه بر رکود فشار مالیاتی‌ای بوده که به آنها واردشده، این رقم شامل اصنافی است که به‌صورت رسمی به ما اعلام کرده‌اند.

جهانگیری گفت: مدیران و قانون‌گذاران ما می‌گویند مالیات ارزش‌افزوده در ۱۳۰ کشور جهان اجرا می‌شود اما نمی‌گویند که شرایط اقتصادی آنها چیست و آیا رکودی که ما در حال تجربه کردن آن هستیم را داشته‌اند یا خیر؟ به نظر می‌رسد دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده در شرایط رکود توجیه ندارد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.