پایتخت جزو پنج شهر فقیر به لحاظ فضای آموزشی/ وجود ۶۰۰ مدرسه فرسوده در تهران

مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران گفت:۷۰۰ مدرسه در پایتخت قدمت بالای ۴۰ سال داشته و نیازمند تخریب و بازسازی هستند و از میان آنها ۱۰۰ مدرسه به دلیل ناامنی تخلیه شده‌‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از تسنیم، شاید در نگاه بسیاری از مردم و خیران تهران مرکز تمرکز امکانات باشد و باورش تقریباً دشوار است که بخواهیم بگوییم در کنار برج‌ها و مراکز تجاری پایتخت، مدارسی هستند با ۱۰۰ سال قدمت.

اما باید باور کنیم که تهران ازلحاظ وضعیت مدارس اوضاع مناسبی ندارد، مدارسی که از دهه ۳۰ و ۴۰ در پایتخت باقی‌مانده‌اند به دلیل کمبود فضای آموزشی با تراکم دانش‌آموز همراه هستند و تعدادشان در محلات قدیمی و مرکزی پایتخت کم نیست.

طبق گفته‌های عباسعلی باقری مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران،‌ ۷۰۰ مدرسه در پایتخت قدمت بالای ۴۰ سال داشته و نیازمند تخریب و بازسازی هستند و از میان آنها ۱۰۰ مدرسه به دلیل ناامنی تخلیه‌شده‌اند و ۶۰۰ مدرسه هرچند ازنظر کارشناسان استاندارد و امنیت لازم را ندارند اما در حال فعالیت هستند.

باقری با اشاره به اینکه برخی مدارس تهران قدمت ۲۰ یا ۲۵ سال داشته و نیازمند مقاوم‌سازی هستند، عنوان کرد: از سال ۸۴ تا به امروز سه هزار و ۴۷۹ کلاس درس مقاوم‌سازی شده است و ۶ هزار و ۸۴۶ کلاس که شامل یک هزار مدرسه می‌شود نیازمند مقاوم‌سازی هستند.

باقری با اشاره به اینکه ۷۰۰ مدرسه نیاز به تخریب و بازسازی و یک هزار مدرسه نیاز به مقاوم‌سازی دارند، بیان کرد: این در شرایطی است که شاهد رشد جمعیت دانش‌آموزی نیز هستیم و تا افق ۱۴۰۴ به ۹۰۰ مدرسه در تهران نیاز داریم.

وی درباره دلایل کند بودن روند نوسازی مدارس پایتخت تصریح کرد: بزرگ‌ترین مسئله در این رابطه تأمین منابع مالی است. برای ساخت مدرسه ۱۰ کلاسه، دو میلیارد تومان اعتبار نیاز است و اگر بخواهیم تمام مشکلات را حل کنیم ۵ هزار میلیارد و برای خروج از بحران و تأمین امنیت دانش‌آموزان دو تا سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران بیان کرد:‌ در قانون برنامه ششم توسعه، سه هزار میلیارد تومان برای تخریب و بازسازی مدارس تعیین شده است و در تخصیص اعتبارات نباید تصور کنیم که تهران مشکل ندارد. پایتخت جزو پنج شهر فقیر به لحاظ فضای آموزشی است و در این شهر مشارکت خیران برای مدرسه‌سازی کمتر از ۵۰ درصد است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.