بازداشت دستکم هشت شهروند به دلیل انتقاد از وضعیت امدادرسانی در مناطق زلزله‌زده

طی روزهای گذشته دستکم هشت شهروند در مناطق مختلف غرب کشور در پی انتقاد از وضعیت امدادرسانی به مردمان زلزله‌زده و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» بازداشت شدند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، ارژنگ زرگوش، خبرنگار هفته‌نامه‌های استانی که چندی پیش با ارائه‌ی یک ویدیو از وضعیت زلزله‌زدگان کرمانشاه و عدم رسیدگی مسئولین سخن گفته بود، ۲ آذرماه در روستای گاومیش چران از توابع شهرستان گیلان غرب از سوی مأموران اداره‌ی اطلاعات دستگیر شد.

این خبرنگار در این ویدیو گفته بود:‌ «مسئولین هیچ خدمتی به مردم نمی‌کنند و آنها خائن به مملکت هستند و مردم خواهان سرنگونی آنها می‌باشند.»

مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان نوشته است که وی پیش‌تر نیز به اتهام «هواداری از گروه‌های سیاسی مخالف» بازداشت شده بود.

از سویی دیگر چهار شهروند در سردشت به نام‌های «رحمان مدنی»، «ادریس محمودی»، «جوانرو قادری» و «سلام گلنواز» به دلایل مشابه به اداره اطلاعات احضار و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» بازداشت شده‌اند.

روز دوشنبه ۲۹ آبان نیز یک شهروند کرمانشاهی به نام «قاسم زرگرزاده» به علت انتقاد از اُرگانهای دولتی و امنیتی مرتبط با زلزله‌ی اخیر شهرستان‌های استان کرمانشاه و انتشار ویدیویی در این رابطه در فضای مجاری بازداشت شد.

وی در حال حاضر در بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات به سر می‌برد.

همچنین روز یکشنبه ۲۸ آبان در روستای میرآباد بوکان یک شهروند به نام «مجید حسنیانی» از سوی نیروهای امنیتی بازداشت گردید.

اتهام وی «انتشار اخبار کذب در رابطه با زلزله‌ی کرمانشاه و انتقاد از قسیم عثمانی نماینده‌ی بوکان در مجلس شورای اسلامی در رابطه با همین موضوع» بوده است.

«شهرام فرهادی» یکی از فعالین مدنی سنندج در ۲۵ آبان ماه در حین بارگیری کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان کرمانشاه توسط نیروهای حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران در مقابل دفتر حزب وحدت ملی در این شهر بازداشت شده و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

تاکنون اطلاع دقیقی از وضعیت وی به دست نیامده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.