روزنامه اکسپرس لندن: «تظاهرات معترضان ایرانی با شعار ‘مرگ بر روحانی’ با برخورد نیروهای امنیتی روبه‌رو شد»

روزنامه اکسپرس لندن روز جاری در گزارشی به تجمعات اخیر مردم ایران و برخورد نیروهای امنیتی با معترضان پرداخت.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روزنامه اکسپرس لندن نوشته است، شمار کثیری از مردم ایران با شعار «مرگ بر روحانی» راهپیمایی و تظاهرات کردند و با برخورد نیروهای امنیتی مواجه شدند.

این روزنامه ضمن اشاره به شعارهای معترضان، عنوان کرده که این تجمع‌ها در شهرهای صورت گرفته و نیروهای امنیتی با استفاده از ماشین آب‌پاش و پرتاب گاز اشک‌آور معترضان را سرکوب کردند.

اکسپرس لندن نوشته که روحانی در سال ۲۰۱۵ برای لغو اغلب تحریم‌های بین‌المللی قرارداد برجام را امضا کرد اما مزایای این قرارداد و لغو شدن تحریم‌ها تا کنون برای اقتصاد ایران و وضعیت معیشتی مردم منفعتی نداشته است.

روزنامه اکسپرس لندن نرخ بیکاری ایران را در سال گذشته ۱۲٫۴ درصد گزارش کرده و افزوده است از میان جمعیت ایران حدود ۳٫۲ میلیون ایرانی بیکار هستند.

اکسپرس لندن در پایان با اشاره به سخنان برخی علی خامنه‌ای نوشته است «رهبر جمهوری اسلامی سعی دارد که دونالد ترامپ را مقصر این وضعیت جلوه دهد.»

مردم چند شهر ایران روز پنجشنبه هفتم دی‌ماه در اعتراض به وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور، تورم و گرانی و فساد اقتصادی و مدیریتی به خیابان‌ها آمدند.

در جدی‌ترین اعتراضات خیابانی که در شهر مشهد مرکز استان خراسان رضوی در شمال شرق ایران برگزار شد، نیروهای پلیس با استفاده از ماشین آب‌پاش و پرتاب گاز اشک‌آور معترضان را پراکنده و تعدادی از آنان را بازداشت کرد.

بر اساس ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، چندین نفر از معترضان در جریان تجمع زخمی شده‌اند.

به گفته شاهدان عینی «مأموران پلیس به جمعیت یورش برده و هر کسی را که می‌گرفتند به شدت می‌زدند.»

«ایران که شاه نداره، حساب کتاب نداره»، «مرگ بر دیکتاتور»، «اسلام را پله کردند، مردم را ذله کردند» از جمله شعارهای معترضان در مشهد بوده است.

تجمع‌کنندگان در نیشابور نیز که اقدام به راهپیمایی کرده بودند،‌ ضمن اعتراض به گرانی و بیکاری شعار می‌دادند: «ای جوان ایرانی بلند شو بلند شو»،‌ «دزد غارت می‌کند، دولت حمایت می‌کند» و «سوریه رو رها کن،‌ فکری به حال ما کن».

«چه اشتباهی کردم که انقلاب کردم»، یکی از شعارهای تجمع گروهی از مردم در اعتراض به گرانی و شرایط دشوار زندگی در شهر یزد بوده است.

مردم شاهرود نیز با شعار «زن‌ها به ما پیوستن، بی غیرتا نشستن» از مردم خواستند در اعتراض نسبت به بی‌کفایتی مسئولان به آنها بپیوندند.

بازار طلافروشان بندر گناوه در استان بوشهر، همراه با کسبه این شهر نسبت به گرانی معترض شدند.

بازاریان این بندر به مدت یک هفته است که در اعتراض به گرانی در اعتصاب به سر می‌برند.

لازم به ذکر است، این تجمعات از روز پنجشنبه ششم دی‌ماه در شبکه‌های اجتماعی فراخوان شده بود.

گرانی، تورم، بیکاری و افشای مفاسد اقتصادی و اختلاس‌های گسترده سران نظام جمهوری اسلامی از جناح‌های مختلف در کنار مشکلات عمیق نظام بانکی ایران، طی سال‌هایگذشته موجب اعتراضات زیادی در شهرهای مختلف ایران شده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.