عبدالفتاح سلطانی و پنج زندانی سیاسی دیگر در اوین دست به اعتصاب غذا زده‌اند

عبدالفتاح سلطانی، مختار اسدی، سیامک میرزایی، علیرضا توکلی، علیرضا گلی پور و رضا آقاجانی، شش زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، در اعتراض به موارد متعدد نقض حقوق بشر و بی توجهی به حقوق زندانیان در اعتصاب غذا به سر می‌برند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، عبدالفتاح سلطانی، وکیل و فعال حقوق بشر در هفتمین سال حبس خود در اعتراض به «تبعیض های ناروای حاکم بر جوّ زندان» و «مداخله برخی مامورین وزارت اطلاعات در تصمیم گیری های مربوط به زندانیان سیاسی عقیدتی» اعتصاب غذای خود را از امروز اول فرودین ۹۶ آغاز کرده است.

او در نامه ای در توضیح دلایل اعتصاب غذای خود عنوان کرده است: «برخی مامورین وزارت اطلاعات آقای روحانی در تصمیم گیریهای مربوط به زندانیان (سیاسی – عقیدتی) به نحوی که دادستان تهران نیز تحت تاثیر اظهار نظرها و خواسته های آنان از رعایت پاره ای از حقوق قانونی زندانیان مذکور سر باز می‌زند.»

مختار اسدی، فعال صنفی محبوس در زندان اوین نیز در اعتراض به مخالفت با حق مرخصی از ۲۹ اسفند ۹۶ دست به اعتصاب غذای نامحدود زده است.

گفته می‌شود قاضی ناظر بر زندان در روند صدور مرخصی برای وی کارشکنی کرده است.

سیامک میرزایی، علیرضا توکلی، علیرضا گلی پور و رضا آقاجانی در بند هشت اوین در اعتراض به موارد متعدد نقض حقوق بشر در کشور از روز های گذشته به صورت نمادین و محدود دست به اعتصاب غذا زدند.

عبدالفتاح سلطانی در تاریخ نوزدهم شهریورماه سال ۱۳۹۰ در مقابل دادگاه انقلاب بازداشت و تا به امروز بیش از ۲۰۰۰ روز در زندان به سر برده است.

این وکیل دادگستری در دادگاه بدوی به ۱۸ سال زندان و بیست سال محرومیت از وکالت محکوم شد که در دادگاه تجدیدنظر، به ۱۳ سال زندان کاهش یافت. درنهایت، حکم آقای سلطانی در پی اعمال ماده ۱۳۴، به ده سال زندان و دو سال محرومیت از وکالت.

مشارکت در تأسیس کانون مدافعان حقوق بشر و مصاحبه با رسانه‌ها درباره پرونده موکلانش، ازجمله اتهام‌های آقای سلطانی بوده است.

مختار اسدی در سال ۸۹ پس از دستگیری‌های سریالی اعضای کانون صنفی معلمان بازداشت و پس از دادگاهی عاری از استانداردهای دادرسی عادلانه به بند ۲۰۹ اوین رفت. او پس از ۶۶ روز بازداشت با وثیقه از زندان آزاد شد و قاضی صلواتی در شعبه پانزده دادگاه انقلاب به اتهام تبلیغ علیه نظام برایش حکم یک سال حبس صادر کرد.

مختار اسدی در شهریور ماه سال ۹۶ هنگامی‌که برای پیگیری وضعیت وثیقه خود به دادگاه انقلاب تهران مراجعه کرده بود بازداشت و به اوین منتقل شد.

سیامک میرزایی، فعال مدنی، ۲۳ تیرماه ۹۵ در پارس‌آباد مغان بازداشت و به زندان اوین تهران منتقل شد.

او در دادگاه انقلاب بهارستان به ریاست قاضی حسنی به ۱۰ سال حبس تعزیری و دو سال تبعید به طبس محکوم شد که طی دادگاه تجدید نظر به سه سال حبس تعزیری و یک سال تبعید به شهرستان طبس کاهش یافت.

سیامک میرزایی که پیش از این نیز سابقه بازداشت دارد، تاکنون مقالات متعددی در خصوص قومیت‌های ایرانی در رسانه‌ها منتشر کرده است.

علیرضا توکلی، ۲۳ ساله، مدیر یک کانال تلگرامی، در ۱۲ مردادماه ۹۵ بازداشت و پس از شش ماه بازجویی به بند هشت زندان اوین منتقل شده است.

او در دادگاه بدوی به همراه شمار دیگری از فعالان تلگرامی در دادگاه بدوی مجموعا به ۱۲ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

علیرضا گلی‌پور در مهرماه ۱۳۹۱ به دلیل «افشاگری» در مورد چند تن از مسئولین حکومتی توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد. این زندانی امنیتی٬ بیش از یک سال از زمان حبس خود را دربند ۲۰۹ زندان اوین گذرانده است که از این مدت ۸ ماه آن در انفرادی بوده است.

لازم به ذکر است که «افشاگری»های وی در مورد فسادهای افراد حکومتی مانند «وزیر اطلاعات» و «رئیس‌کل پلیس امنیت استان تهران» می‌باشد.

این زندانی امنیتی از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی، به اتهام «هواداری از سازمان مجاهدین خلق»، «توهین به رهبری»، «خروج اطلاعات»، «تبلیغ علیه نظام» و «تشویش اذهان عمومی» به ۳۹ سال و نیم حبس و یکصد و هفتاد و ضربه شلاق محکوم شد که این حکم با اعمال ماده ١٣۴ به ۱۵ سال حبس کاهش یافت.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.