محکومیت یازده تن از بازداشت‌شدگان دی‌ماه ۹۸ در آمل به حبس

یازده شهروند ساکن آمل که در جریان تجمع اعتراضی نسبت به ساقط کردن هواپیمای اوکراینی توسط پدافند نیروی هوا فضای سپاه و ابراز همدردی با خانواده قربانیان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند، هر یک به هشت ماه حبس و در مجموع به ۸۸ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، علی شکری، آزاده جوانی، علیرضا محمدنژاد، آیدین جوانی، فرشته محمودی، حسین مصطفی نیا، میثم خدابنده لو، حمید محمدی ایرائی، امین فروحی، محمدرضا شجاعی و آیدا جوانی، شهروندان ساکن آمل توسط دادگاه انقلاب این شهر به ۸ ماه حبس و در مجموع به ۸۸ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

این شهروندان که در تاریخ ۲۲ دی‌ماه ۹۸ در جریان تجمع اعتراضی نسبت به ساقط کردن هواپیمای اوکراینی توسط پدافند نیروی هوا فضای سپاه و جهت ابراز همدردی با خانواده قربانیان این حادثه، اقدام به روشن کردن شمع در میدان قائم شهرستان آمل کرده بودند توسط نیروهای امنیتی بازداشت و مدتی بعد با قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شده بودند.

این یازده شهروند ساکن آمل توسط شعبه اول دادگاه انقلاب آمل به ریاست قاضی مرتضی مهدوی محاکمه و از بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» هر یک به ۸ ماه حبس محکوم شدند.

گفتنی است پرواز مسافربری شماره ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین یک پرواز مسافربری از مبدأ تهران به مقصد کی‌یف بود که در تاریخ ۱۸ دی ۱۳۹۸ اندکی پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی هدف دو موشک پدافند هوافضای سپاه قرار گرفت و همه ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند. مسئولان جمهوری اسلامی ابتدا شلیک موشک به این پرواز را مخفی کردند تا آنکه پس از گذشت سه روز و به دلیل فشارهای بین‌المللی ناچار به اقرار مبنی بر هدف موشک قرار دادن این هواپیما شدند.

وقوع این حادثه موجی از اعتراضات را در سراسر کشور به دنبال داشت که منجر به دستگیری تعداد زیادی از معترضین شد. طی روزهای گذشته احکام قضایی برای تعدادی از بازداشت شدگان در این تجمعات صادر شده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.