هفت شهروند اهوازی در پانزدهمین سال حبس به دلیل شرکت در اعتراضات مردمی

در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۸۴ و در پی تظاهرات اعتراضی مردمی در اهواز و حمیدیه، هفت شهروند اهوازی با پرونده‌سازی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، این هفت شهروند اهوازی به نام‌های محمدعلی سواری، حمزه سواری، یحیی نواصری، ناظم بریهی، علی حلفی، عبدالامام زائری و عبدالزهرا هلیچی طی ۷ ماه بازجویی تحت شدیدترین شکنجه‌های جسمی و روحی در یک پرونده امنیتی قرار گرفتند.

سه تن از این بازداشت شدگان در زمان بازداشت زیر سن قانونی بودند.

در تاریخ ۲ خرداد ۸۵ طی یک محاکمه غیرعلنی در شعبه ۳ دادگاه انقلاب اهواز، اتهامات «محاربه» و «اقدام علیه امنیت ملی» علیه این شهروندان عنوان شد.

محاکمه این افراد در حالی صورت گرفت که تنها یک روز پیش از برگزاری دادگاه به وکلای پرونده اجازه مطالعه پرونده ۸۰۰ صفحه‌ای داده شد و اجازه ملاقات وکلا با موکلینشان تا روز برگزاری دادگاه صادر نشد.

طی برگزاری دادگاه وکلای پرونده در اعتراض به عدم رعایت حقوق متهمان و نبود شرایط دفاع عادلانه، جلسه را به نشانه اعتراض ترک کردند.

سرانجام دادگاه احکام صادره را ابلاغ و شش تن از متهمین پرونده را به اعدام و علی حلفی را به ۳۰ سال زندان و تبعید به گناباد محکوم کرد.

شایان ذکر است که پس از برگزار شدن این دادگاه، وکلای این پرونده نیز به اتهام افشای اطلاعات محرمانه و اعتراض علیه دادگاه به اتهام «اخلال در امنیت ملی» به شعبه ۷ دادستانی اهواز احضار شدند.

پس از پیگیری خانواده‌ها و وکلای این شهروندان مبنی بر بی‌گناهی آنها، دادگاه تجدید نظر حکم پنج تن از این افراد به نام‌های حمزه سواری، یحیی نواصری، ناظم بریهی، عبدالامام زائری و عبدالزهراء هلیچی را با یک درجه تخفیف به حبس ابد تغییر داد.

علی حلفی نیز با حکم ۳۰ سال حبس تعزیری به گناباد تبعید شد.

محمدعلی سواری در تاریخ ۲۰ شهریور ۱۳۸۶ بدون اطلاع قبلی به خانواده و وکیلش اعدام و جسد وی تاکنون به خانواده‌اش تحویل داده نشده است. همچنین خانواده وی از اجرای مراسم سوگواری نیز منع شدند.

گفتنی است در پرونده این متهمان هیچ فعالیتی برای آنها قید نشده است و هیچ مدرک و سندی مبنی بر ارتباط متهمان با یکدیگر و اتهامات آنها ذکر نشده است.

اکنون بعد از گذشت ۱۵ سال از حبس این شهروندان متهمان این پرونده از حق قانونی خود برای اعزام به مرخصی یا عفو بهره‌مند نشدند.

علی حلفی بعد از سالها تبعید در گناباد با پیگیری خانواده به زندان مسجد سلیمان منتقل شد.

حمزه سواری نیز اکنون در زندان رجایی‌شهر کرج دوران محکومیت خود را طی می‌کند.

لازم به ذکر است که عبدالامام زائری و عبدالزهراء هلیچی دو متهم دیگر این پرونده، در سرکوب اخیر اعتراضات زندانیان در زندان مرکزی اهواز در منطقه شیبان، تحت شکنجه قرار گرفتند و با وجود مصدومیت شدید از حق درمان محروم اند.  

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.