سکته مغزی رضا مهرگان، زندانی سیاسی، و ممانعت از اعزام وی به مراکز درمانی

روز یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹، رضا مهرگان، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، دچار سکته مغزی شده و با وجود ازکارافتادگی سمت چپ بدن، از اعزام وی به مراکز درمانی تخصصی ممانعت به عمل آمده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹، رضا مهرگان در پی ناتوانی در تکلم و عدم توانایی در حرکت دادن قسمت چپ بدن با برانکارد به بهداری زندان اوین منتقل شد و باوجود تشخیص پزشک بهداری مبنی بر سکته مغزی او، مسئولین زندان از اعزام وی به مراکز درمانی تخصصی ممانعت به عمل آورده‌اند. مسئولین زندان به وی گفته‌اند در صورتی‌که تا ۳ روز علائم ظاهر شده از بین نرفت او را به مرکز درمانی خارج از زندان منتقل خواهند کرد.

رضا مهرگان فعال سیاسی و یکی از امضاء‌کنندگان «بیانیه گذار از جمهوری اسلامی» است. بیانیه گذار از جمهوری اسلامی که از سوی ۱۴ فعال سیاسی و مدنی امضا شده بود روز ۲۲ خرداد سال ۱۳۹۸ انتشار یافت؛ امضاکنندگان در این بیانیه خواستار استعفای رهبر جمهوری اسلامی و تغییر قانون اساسی ایران شده بودند.

رضا مهرگان پس از انتشار این بیانیه، در تاریخ ۶ شهریور ماه ۱۳۹۸ در منزل شخصی‌اش در یکی از روستاهای شهر رامسر با ضرب و شتم شدید بازداشت شد.

این فعال مدنی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری، از بابت اتهامات «اجتماع و تبانی علیه نظام»، «تبلیغ علیه نظام» و «اخلال در نظم و آسایش عمومی» به هفت سال زندان، ۷۴ ضربه شلاق، و دو سال تبعید به روستای جعفرآباد از توابع آرین شهر خراسان جنوبی محکوم شد. این حکم در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ۶ سال حبس کاهش یافت.

رضا مهرگان اولین بار در سال ۱۳۷۵ در شهر کرمان بازداشت و به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام»  به شش ماه حبس محکوم شد و دوران محکومت خود را در زندان شهاب کرمان سپری کرد.

این فعال سیاسی یک بار دیگر در سال ۱۳۷۸ به دلیل فعالیت در جنبش دانشجویی بازداشت و در دادگاه به ۶ ماه حبس تعزیری و ۱۸ ماه حبس تعلیقی محکوم شد و دوران محکومیت خود را در زندان اوین طی کرد.

گفتنی است رضا مهرگان هم‌اکنون در حال گذراندن دوران محکومیت ۶ ساله خود در اندرزگاه ۴ سالن ۴ زندان اوین است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.