گزارشی از وضعیت وخیم جسمانی سه تن از زنان محبوس در زندان اوین

سمانه نوروزمرادی، رضوانه احمدخانبیگی و حدیث صبوری، زندانیان سیاسی محبوس در بند نسوان زندان اوین، با وجود بیماری‌های متعدد از حق دریافت مرخصی درمانی محروم هستند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، سمانه نوروز مرادی که از اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ در حال گذراندن محکومیت ۳سال و ۹ماه حبس خود در زندان اوین می‌باشد، پیش از بازداشت به بیماری لوپوس مفصلی مبتلا بود. او در دوران بازداشت به‌دلیل محرومیت از خدمات درمانی، به سرطان سینه مبتلا شده است و پزشکان دستور تخلیه سینه وی را داده‌اند، اما به‌دلیل ممانعت مسئولین زندان و بازجوی وی، این امر تاکنون محقق نشده است. همچنین تجویز داروهای خودسرانه برای این زندانی سیاسی باعث بروز عوارض جسمانی دیگری همچون دیابت، کیست مویی، خون‌ریزی چشمی، کیست تخمدان، سنگ کلیه، ورم روده و زخم معده برای وی شده است.

از سوی دیگر بیماری دیابت این فعال سیاسی به حدی پیشرفت کرده که در صورت عدم درمان و قند بالای خون، امکان جراحی و تخلیه سینه برای وی وجود ندارد.

همچنین رضوانه احمدخانبیگی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری آبان ماه ۹۸، از بابت اتهامات «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام » به ۶ سال زندان محکوم شده است. این فعال سیاسی به بیماری صرع و تشنج مبتلاست و اکنون بدون دریافت حق مرخصی در زندان اوین به سر می‌برد. گفته می‌شود کارشکنی مسئولین زندان در رساندن داروهای وی که توسط خانواه‌اش تامین می‌شود، باعث وخیم‌تر شدن بیماری او شده است.

حدیث صبوری که در جریان تجمعات اعتراضی مرداد ماه ۹۷ بازداشت شده بود، به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «نشر اکاذیب» به ۲ سال حبس محکوم شده است. این فعال سیاسی از آبان ماه ۱۳۹۸ در حال سپری کردن دوران محکومیت خود در زندان اوین است.

گفتنی است حدیث صبوری که در هنگام بازداشت از ناحیه دست دچار آسیب‌دیدگی شده بود، به بیماری گوارشی نیز مبتلاست و قسمت زیادی از روده کوچک وی طی جراحی برداشته شده است. این فعال سیاسی دارای مشکلات تغذیه‌ای است و می‌بایست از رژیم غذایی خاصی پیروی کند که حضور در زندان عملا این امکان را برای وی فراهم نمی‌کند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.