گزارشی از وضعیت نامناسب جسمی یاسمن آریانی، فعال مدنی

یاسمن آریانی، فعال مدنی محبوس در زندان کچویی که چندی پیش به بیماری کرونا مبتلا شده است، همچنان بدون اقدامات درمانی در شرایط نامناسب بهداشتی این زندان به‌سر می‌برد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، یاسمن آریانی روز جمعه ۲۳ آبان‌ماه پس از مثبت اعلام شدن تست کرونا به سلولی در زندان کچویی منتقل شد و هم‌اکنون به همراه ۵ نفر دیگر، بدون انجام اقدامات درمانی در این سلول نگهداری می‌شود.

به گفته وکیل این فعال مدنی، پس از ابتلای یاسمن آریانی به بیماری کرونا، مسئولین زندان کچویی به خانم منیره عربشاهی و یاسمن آریانی اعلام کرده اند که برای استفاده از مرخصی استعلاجی وثیقه معرفی کنند و وی امیدوار است که مسئولین به قولی که درخصوص آزادی موکلینش داده‌اند عمل کنند.

یاسمن آریانی نخستین بار در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ در جریان اعتراضات سراسری همراه با ۵۰ نفر دیگر در خیابان ولیعصر تهران بازداشت شد. این فعال مدنی در مهرماه همان سال در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه به اتهام «اخلال در نظم عمومی» محاکمه و به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

یاسمن آریانی در ۲۵ بهمن ۹۷ در پی آزادی زودهنگام تعدادی از زندانیان سیاسی و عقیدتی، پیش از آنکه مدت محکومیتش به پایان برسد، از زندان آزاد شد.

یاسمن آریانی پس از آزادی از زندان نیز همچنان به فعالیت‌های مدنی خود ادامه ‌داد. در راستای این فعالیت‌ها روز ۱۷ اسفند ۹۷، همزمان با ۸ مارس روز جهانی زن، یاسمن آریانی به همراه مادرش منیره عرب‌شاهی و مژگان کشاورز، از فعالان حقوق زنان، طی ویدئویی که در شبکه های اجتماعی منتشر کردند اقدام به پخش گل بین زنان در مترو تهران کردند. در این ویدئو این سه فعال حقوق زنان در حالی که حجاب از سر برداشته‌اند ضمن تبریک روز جهانی زن با زنان داخل مترو درباره مناسبت این روز و حقوق زنان صحبت می‌کنند.

پس از گذشت حدود یک ماه از انتشار این ویدئو، یاسمن آریانی در تاریخ ۲۱ فروردین ۹۸ توسط نیروهای امنیتی و در منزل شخصی‌اش بازداشت شد. فردای همان روز منیره عرب‌شاهی مادر این فعال مدنی نیز درحالی‌که برای پیگیری وضعیت فرزندش به بازداشتگاه وزرای تهران رفته بود، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به همراه دخترش به دادسرای مقدسی اوین منتقل شد.

یاسمن آریانی سرانجام در تاریخ ۹ مرداد ۱۳۹۸ طی حکمی که توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه صادر شد به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» به ۵ سال حبس تعزیری، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری و برای اتهام «تشویق و فراهم‌نمودن موجبات فساد و فحشا» به ۱۰ سال حبس تعزیری و در مجموع به ۱۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.

منیره عرب‌شاهی، مادر یاسمن آریانی نیز مردادماه سال ۱۳۹۸ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه از بابت اتهامات «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام» و «تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا» مجموعا به ۱۶ سال حبس محکوم شد.

حکم یاسمن آریانی و منیره عرب‌شاهی در مرحله تجدیدنظر به ۹ سال و ۷ ماه حبس کاهش یافت و به استناد ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۵ سال و ۶ ماه حبس برای هر یک از آنها قابل اجرا است.

گفتنی است منیره عرب‌شاهی که روز جاری از پوشیدن چادر در زمان ملاقات با خانواده امتناع کرده و نسبت به این پوشش اجباری اعتراض کرده بود از دیدار با خانواده خود محروم شد.  

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.