تداوم نگهداری سمانه نوروزمرادی در زندان لاکان رشت، علیرغم موافقت با تعویق مجازات حبس

سمانه نوروزمرادی، زندانی سیاسی مشروطه‌خواه، که مبتلا به چندین بیماری است، علیرغم گذشت ۳روز از موافقت با تعویق مجازات حبس توسط نماینده دادستان تهران، همچنان در زندان لاکان رشت نگهداری می‌شود.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۸فروردین ۱۴۰۰، نماینده دادستان تهران موافقت خود را نسبت به تعویق مجازات حبس سمانه نوروزمرادی، زندانی سیاسی محبوس در زندان لاکان رشت اعلام کرد؛ اما با گذشت ۳ روز این زندانی سیاسی همچنان در زندان نگهداری می‌شود. این موافقت به‌دلیل عدم تحمل حبس خانم نوروزمرادی به علت ابتلا به چندین بیماری صورت گرفته است.

سمانه نوروزمرادی که پیش از بازداشت به بیماری لوپوس مفصلی مبتلا بود، در دوران بازداشت به‌دلیل محرومیت از خدمات درمانی، به عفونت و تومور سینه مبتلا شده است و پزشکان دستور تخلیه سینه وی را داده‌اند. اما بنا بر تصمیم امین وزیری، دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی و نیز به دلیل عدم مطابقت رای پزشکی قانونی تهران و رشت، این امر تاکنون به تعویق افتاده است.

همچنین این زندانی سیاسی به‌دلیل تجویز داروهای خودسرانه مبتلا به بیماری‌های دیگری همچنین خون‌ریزی چشمی، کیست تخمدان، سنگ کلیه، ورم روده و زخم معده شده است.

سمانه نوروزمرادی در شهریور ۱۳۹۷ به دلیل فعالیت در کانال تلگرامی «کمپین بازگشت شاهزاده» توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و پس از مدتی به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور از طریق عضویت در کانال‌های معاند همچون کمپین بازگشت شاهزاده»، «توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و رهبر انقلاب» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۳ سال و ۹ ماه حبس کاهش پیدا کرد و از چهارم اردیبهشت ۱۳۹۸ اجرا شد.

همچنین این فعال سیاسی در دوران مرخصی خود ویدئویی جهت قدردانی از مردم منتشر کرد که در آن عبارت «جاوید شاه» را به کار برد. انتشار این ویدئو باعث تشکیل پرونده جدیدی با عنوان اتهامی «تبلیغ علیه نظام» برای وی شده است که احتمال تبعید و سه سال حبس را در پی دارد.

گفتنی است سمانه نوروزمرادی، که دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری می‌کرد، در تاریخ ۳۰ مهرماه ۱۳۹۹، به بهانه ملاقات با وکیلش از بند زنان زندان اوین خارج شده و بدون اطلاع قبلی به زندان لاکان رشت تبعید شد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.