محمد نوری‌زاد، پیش و پس از آزادی موقت با تودیع قرار کفالت و اعزام به مرخصی درمانی

روز پنج‌شنبه ۱۷ تیرماه ۱۴۰۰، محمد نوری‌زاد، فعال سیاسی محبوس در زندان اوین، با تودیع قرار کفالت ۸۰۰میلیون تومانی به صورت موقت آزاد و به مرخصی درمانی اعزام شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، محمد نوری‌زاد که مبتلا به بیماری قلبی، آسم و فشار خون است، پیش از این در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی در ساعت ملاقات اقدام به خودزنی کرده و به بهداری زندان منتقل شده بود.

این زندانی سیاسی که بیش از ۶ماه از حق ملاقات و تماس تلفنی محروم بود، در پی عدم رسیدگی پزشکی بارها در زندان بیهوش شده بود ولی مسئولان زندان اعلام کرده بودند که تا پایان انتخابات ۱۴۰۰ اجازه استفاده از مرخصی درمانی را به وی نخواهند داد.

محمد نوری‌زاد که یکی از امضاء‌کنندگان «بیانیه گذار از جمهوری اسلامی» است، پس از امضای این بیانیه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و از تاریخ ۱۹ تیرماه ۱۳۹۸ در بازداشت به سر می برد. او از سوی شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد به ۱۵ سال حبس تعزیری، ۳ سال تبعید به ایذه و ۳ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است.

محمد نوری‌زاد در بخش دیگری از پرونده خود توسط دادگاه کیفری مشهد به دلیل حضور در مقابل ساختمان محل برگزاری دادگاه تجدید نظر کمال جعفری یزدی، به اتهام «اخلال در نظم عمومی» به ۸ ماه حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و تبعید به طبس و به اتهام «نشر اکاذیب» به ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

همچنین این فعال سیاسی در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ به دلیل دفاع از حقوق شهروندان بهایی ساکن شهر ایوانکی در استان سمنان، توسط دادگاه این شهر به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

گفتنی است محمد نوری‌زاد به دنبال ۱۰۲ روز اعتصاب غذا و ۱۰۵ روز اعتصاب دارو، دچار کاهش ۲۵ کیلویی از وزن بدن و کاهش شدید شنوایی شده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.