سالروز وقایع خونین کوی دانشگاه تهران در تیرماه ۱۳۷۸

وقایع خونین کوی دانشگاه تهران از شامگاه ۱۷ تیرماه ۱۳۷۸ در اعتراض به بسته شدن روزنامه سلام آغاز شد.

روزنامه سلام در تاریخ ۱۵ تیرماه مطلبی درخصوص سعید امامی یکی از عوامل اجرای قتل‌های زنجیره‌ای منتشر کرد که منجر به توقیف این روزنامه شد.

شامگاه روز ۱۷تیر، دانشجویان در اعتراض به توقیف این روزنامه در کوی دانشگاه تهران تجمع اعتراضی برگزار می‌کنند که این تجمع با یورش نیروی انتظامی و نیروهای لباس شخصی به خشونت کشیده می‌شود. نیروهای لباس شخصی نیمه شب به خوابگاه‌های دانشجویان حمله کرده و اقدام به ضرب و شتم دانشجویان و تخریب محل اقامت آنها می‌کنند. روایت‌هایی نیز از پرت کردن دانشجویان از طبقات بالای ساختمان وجود دارد.

با ادامه درگیری‌ها طی روزهای آینده مردم عادی نیز در حمایت از دانشجویان معترض به جمع آنها پیوستند. هم‌زمان در تاریخ ۲۰ تیرماه اعتراضاتی در دانشگاه تبریز و در حمایت از دانشجویان دانشگاه تهران شکل می‌گیرد که این اعتراضات نیز با دخالت نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به خشونت کشیده می‌شود.  

در جریان این درگیری‌ها که تا ۵ روز به طول می‌انجامد، تعداد زیادی از دانشجویان بازداشت شده و تعدادی دیگر نیز زخمی و کشته شدند.

به گفته برخی منابع در جریان درگیری‌های کوی دانشگاه تهران، ۷ نفر کشته شدند که تاکنون تنها هویت عزت ابراهیم‌نژاد مشخص شده است. عزت ابراهیم‌نژاد دانشجوی حقوق دانشگاه چمران اهواز و در زمان وقایع کوی دانشگاه، سرباز و مهمان دوستان دانشجوی خود بود. او در تاریخ ۱۹تیرماه به ضرب گلوله نیروهای امنیتی جان خود را از دست داد.

همچنین سعید زینالی، دانشجوی رشته کامپیوتر دانشگاه تهران، در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۳۷۸ توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی‌اش بازداشت شد. سعید زینالی سه ماه پس از بازداشت تماس کوتاه مدتی با خانواده‌اش داشته و از آن زمان تا کنون اطلاعی از وی در دست نیست.

اکبر محمدی، یکی دیگر از فعالان دانشجویی، در جریان وقایع کوی دانشگاه دستگیر و ابتدا به اعدام و پس از چندی به ۱۵ سال حبس محکوم شد. این فعال دانشجویی در ۸مرداد ۱۳۸۵ پس از یک دوره اعتصاب غذای خشک و در پی عدم رسیدگی به مطالباتش به طرز مشکوکی در زندان اوین درگذشت.

گفتنی است ۲سال پس از وقایع کوی دانشگاه همه عوامل سرکوب و کشتار دانشجویان توسط قوه قضائیه تبرئه شدند. تنها یک سرباز وظیفه به نام «اروجعلی ببرزاده» به جرم دزدیدن یک ریش‌تراش از خوابگاه، به ۹۱ روز حبس محکوم شد. اروجعلی ببرزاده در سال ۱۳۹۷ با درجه سرهنگی، رئیس کلانتری ۱۵۷ مسعودیه تهران بود.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.