گزارشی از وضعیت نامناسب زندان وکیل آباد مشهد

بنا بر گزارش برخی منابع از داخل زندان وکیل‌آباد مشهد، این زندان وضعیت نامناسب و غیراستانداردی برای نگهداری زندانیان دارد که شرح آن در ادامه می‌آید.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، یکی از مسائلی که در زندان وکیل‌آباد مشهد با استفاده از آن زندانیان را تحت فشار قرار می‌دهند عدم رسیدگی مناسب پزشکی است به‌طوری‌که در بهداری این زندان تنها دارویی که یافت می‌شود، داروی استامینوفن است.

همچنین تعداد زیاد زندانیان محبوس در این زندان باعث کمبود فضا برای افراد شده است تا جایی که به عنوان مثال گرفتن آمار در بند مشاوره ۳ بین چهل دقیقه تا یک ساعت به‌طول می‌انجامد.

از سوی دیگر کمبود جا در زندان باعث شده که زندانیان درب سرویس بهداشتی را از جا در‌آورده و آن را روی سرویس بهداشتی قرار می‌دهند تا بتوانند شب‌ها در آن محل بخوابند. همچنین به‌دلیل تراکم بالا اغلب زندانیان بیش از شش ماه باید در راهروهای زندان بخوابند تا بعد از آن اگر خوش شانس باشند وارد اتاق‌ها شده و در آنجا کف‌خواب ‌شوند.

حق استفاده از هواخوری برای هر زندانی دو بار در روز است، یک ساعت صبح و یک ساعت غروب که هر زندانی حق استفاده از یکی از این دو گزینه را دارد. این در حالی‌است که فضای هواخوری بسیار کوچک و به کمتر از سی متر مربع می‌رسد.

از دیگر شرایط نامناسب این زندان می‌توان به نبود کتاب و کتابخانه، عدم رعایت اصل تفکیک جرایم و نگهداری زندانیان سیاسی در کنار زندانیان با جرایم عادی و حق استفاده از تلفن تنها روزی حدود ۱۰ دقیقه اشاره کرد.

در پایان این نکته را یاد‌آور می‌شویم که وضعیت ذکر شده مربوط به زندان یکی از کلان‌شهرهای ایران است که وضعیت نسبتا مناسب‌تری نسب به زندان‌های شهرهای کوچک دارد و گزارش منتشر شده از داخل زندان وکیل‌آباد مشهد موجب افزایش نگرانی نسبت به شرایط زندانیان محبوس در شهرهای کوچک و محروم شده است.  

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.