هفت نشریه کردستانی لغو امتیاز و دو نشریه دیگر تجدید امتیاز شدند

کارشناس مسئول مطبوعات و خبرگزاری های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان گفت که بر اساس آخرین ابلاغیه اداره کل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد هفت نشریه دیگر کردستان مشمول ماده ۱۶ و لغو امتیاز شدند و دو نشریه نیز توانستند تجدید امتیاز شوند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایرنا، ماجد رموزی روز چهارشنبه اظهار کرد: “در سال ۹۴ بر اساس ابلاغ اداره کل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد ۲۲ نشریه از کردستان مشمول ماده ۱۶ شدند که از این تعداد تنها هفته نامه ‘روژ ره وه ند’ با ارائه مستندات موفق شد از شمول ماده ۱۶ خارج شود و تجدید امتیاز شود”.

وی افزود: “در دومین ابلاغ اداره کل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد هشت نشریه دیگر استان مشمول ماده ۱۶ شدند که نشریه تبیان با ارایه مستندات و فایل های منتشر شده این نشریه در سال ۹۴ و سنوات گذشته توانست از شمول این ماده خارج و تجدید امتیاز شود”.

کارشناس مسئول مطبوعات و خبرگزاری های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان اظهار داشت: “فصل نامه اینجی دنیزم، ماهنامه چرو، هفته نامه راویژ، ماهنامه شار، ماهنامه شوخ و شه نگ، ماهنامه عرشیا و ماهنامه هه نا سه ی ئه وین هفت نشریه ای هستند که مشمول ماده ۱۶ شده اند”.

رموزی افزود: “هم اکنون ۴۷ نشریه، پایگاه خبری و خبرگزاری در استان کردستان دارای مجوز فعالیت هستند”.

وی خاطرنشان کرد: “با توجه به اینکه رصد و ساماندهی فعالیت های رسانه ای در کشور از طریق سامانه جامع رسانه های کشور صورت می گیرد باید نشریات استان به صورت الکترونیکی فایل های پی دی اف شماره های نشریه خود را در این سامانه بارگذاری کنند”.

رموزی اظهار داشت: “علاوه بر ارایه الکترونیکی باید نسخه چاپی نیز به اداره کل مطبوعات داخلی ارائه شود و همه نشریات موظفند که برای جلوگیری از مشمولیت ماده ۱۶ و لغو امتیاز این موارد را رعایت کنند”.

بر اساس ماده ۱۶ قانون مطبوعات، صاحب امتیاز موظف است ظرف شش ماه پس از صدور پروانه، نشریه مربوطه را منتشر کند و در غیر اینصورت با یک بار اخطار کتبی و دادن فرصت پانزده روز دیگر در صورت عدم عذر موجه اعتبار پروانه از بین می رود، عدم انتشار منظم نشریه در یک سال نیز اگر بدون عذر موجه (به تشخیص هیئت نظارت) باشد موجب لغو پروانه خواهد شد.

همچنین در تبصره این ماده آمده است: “نشریه ای که سالانه منتشر می شود (سالنامه) از ماده فوق مستثنی بوده و در صورت عدم نشر ظرف یک سال بدون عذر موجه، پروانه صاحب امتیاز لغو خواهد شد”.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.