وزارت بهداشت ایران: روزانه هشت نفر در ایران به دلیل اعتیاد می‌میرند

ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت ایران گفته است: “بر اساس گزارش سازمان پزشکی قانونی، روزانه هشت نفر در کشور به دلیل اعتیاد به مواد مخدر می میرند، ۵۰ درصد مصرف کنندگان تزریقی مواد مخدر به هپاتیت C مبتلا هستند و ۱۴ درصد معتادان تزریقی نیز اچ‌آی‌وی مثبت هستند.”

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایسنا، آقای حریرچی با اشاره به برنامه‌های کاهش آسیب برای مصرف کنندگان مواد مخدر گفت: “مصرف متادون و درمان‌های جایگزین موجب کاهش مصرف مواد افیونی و کاهش تزریق مشترک شده است. بنابراین وزارت بهداشت به دنبال تقویت سیستم های کاهش آسیب و توسعه این مراکز است.”
روزبه کردوانی، مدیرکل آسیب های اجتماعی وزات تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دی ماه سال گذشته گفته بود که براساس آمار رسمی از سال ۱۳۸۵ به این سو “روزانه ۷۰ تا ۱۰۰ نفر” به جمعیت معتادان کشور افزوده می شود.
همچنین علی موید، ر ئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ایران بهمن ماه سال گذشته گفته است: “آنچه که ما به طور روزانه به آن مواجه هستیم کاهش سن استفاده از مواد مخدر است که در این راستا باید به فکر فرهنگ سازی مناسب بود به خصوص در شهرهای دور افتاده و حاشیه شهرها این موضوع بیشتر است.”

بی بی سی گزارش کرده است که شمار معتادان دایمی ایران یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و معتادان تفننی ۸۰۰ هزار نفر است. به این ترتیب نرخ مرگ و میر ناشی از سوءمصرف مواد مخدر در ایران (بیش از ۲۹۰۰ نفر در سال) حدود ۱۵۰ نفر در هر صدهزار معتاد است که تقریبا دو برابر نرخ جهانی است.
دفتر مبارزه با جنایت و مواد مخدر سازمان ملل متحد می گوید که حدود ۲۵۰ میلیون معتاد در سراسر جهان وجود دارد.
به گفته این دفتر در سال ۲۰۱۳ بیش از ۱۸۷ هزار نفر در اثر عوارض ناشی از سوءصرف مواد جان خود را از دست داده اند (یعنی حدود ۷۵ نفر در هر صدهزار).
سازمان ملل می گوید که معتادان تزریقی بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از این عوارض هستند و بخش عمده ای از موارد مرگ ناشی از مصرف بیش از حد (اوردوز) مواد افیونی بوده است.
براساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران، سالی ۵۰۰ تن مواد مخدر در ایران مصرف می‌شود و متوسط سن آغاز اعتیاد در افراد، به ۱۵ سال رسیده است.
نسبت جنسیتی معتادان در ایران در حال تغییر است و درصد معتادان زن در سه سال گذشته از ۵ و ۲ دهم درصد به حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است.
در سالهای اخیر مصرف مواد صنعتی تا حدودی جایگزین مصرف مواد مخدر سنتی نظیر تریاک شده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.