شکایت اطلاعات سپاه شیراز از وکیل متهمان پرونده مدلینگ

خردادماه امسال سپاه فجر استان فارس از دستگیری دوازده نفر تحت عنوان پروژه عنکبوت در شیراز خبر داد. این پروژه که در سطح ملی در همه استان‌ها توسط سازمان اطلاعات سپاه اجرا می‌شد، بر احضار، تهدید و بازداشت فعالان حوزه مد تمرکز داشت. اغلب این فعالان از طریق صفحاتشان در اینستاگرام یا کانال‌های تلگرامی شناسایی و بازداشت شدند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایران‌وایر، ۱۲ نفری که در شیراز بازداشت شدند نیز مالکان آتلیه، طراحان لباس و مانکن‌هایی بودند که در عرصه مدلینگ فعالیت می‌کردند. حوزه معاونت اطلاعات سپاه فجر اتهام آن‌ها را ترویج فساد در فضای مجازی عنوان کرد. حالا حکم متهمان این پرونده صادر شده است. 

به گفته محمود طراوت‌روی، وکیل تعدادی از متهمان این پرونده، هشت نفر از متهمان این پرونده خانم و چهار نفر آقا هستند که اتهام آن‌ها فراهم کردن موجبات فساد و فحشا از طریق انتشار تصاویر مبتذل و مستهجن در فضای مجازی، تشویق و ترغیب مردم جامعه اسلامی به فساد و فحشا، برگزاری نمایشگاه لباس از طریق ارائه مدل‌های غربی، مانکن شدن و تبلیغ فرهنگ برهنگی غرب عنوان شده است.

طروات‌روی می‌گوید: «متهمان این پرونده به حبس‌هایی از پنج ماه تا شش سال محکوم شده‌اند،  مثلا حکم پنج ماه حبس، هشت ماه حبس، چهار سال، یک سال و شش سال داریم. در کنار این‌ها  منع از اشتغال به حرفه‌های مشخص و منع خروج از کشور برای همه متهمان به مدت دو سال در نظر گرفته شده است.» موکلان طراوت‌روی همگی جوان هستند: «سنشان از نوزده سال تا سی و یکی دو ساله متغیر است.»

طبق توضیحات او شش نفر از متهمان خانم به مدت دو سال از پایان حبس‌شان از اشتغال به کار تولید و طراحی لباس و برگزاری نمایشگاه لباس منع شده‌اند. در این بین یکی از خانم‌ها به پنج سال حبس، سه نفر به چهار سال، یک نفر به شش ماه و یک نفر به پنج ماه حبس محکوم شده‌ است. زن و شوهر و خانم دیگری هم از اشتغال در کار تولید و طراحی لباس و کار در آتلیه عکاسی برای مدت دو سال پس از پایان حبس محکوم شده‌اند. میزان حبس زن و شوهر هر یک هشت ماه و خانم دیگر یک‌سال است.

اما سنگین‌ترین حکم این پرونده برای یک خبرنگار صادر شده است؛ مردی که به شش سال حبس و انفصال خدمات عمومی و دولتی (هر پست و حرفه‌ای که وزارت ارشاد به او بدهد) و منع از حرفه خبرنگاری و آنچه که به حرفه خبرنگاری مربوط می‌شود و منع از اشتغال به سردبیری مجله و آنچه به مطبوعات رایج کشور مربوط می‌شود، به مدت دو سال پس از پایان دوران حبس، محکوم شده است. یکی دیگر از متهمان مرد به پنج سال حبس و منع اشتغال به کار تولید و طراحی لباس و برگزاری نمایشگاه محکوم شده و آخرین متهم هم یک عکاس است؛ مردی که  به دو سال حبس و منع از اشتغال به حرفه عکاسی به مدت دو سال، بعد از پایان دوران حبس محکوم شده است.

طراوات‌روی درباره تفاوت احکام صادر‌شده از سوی دادگاه می‌گوید: «دادگاه نظرش این بوده ضمن این‌که میزان فعالیت و ارتکاب بزه به زعم دادگاه شرایط سنی متفاوت و جنسیت در صدور حکم تاثیر داشته و حکم آقایان سنگین‌تر است به جز یکی دو تا از خانم‌ها که احکام سنگینی دارند، احکام سنگین مربوط به اقایان است.» در حال حاضر تمامی متهمان این پرونده به قید وثیقه آزاد هستند و منتظر دادگاه تجدید‌نظر.

 محمود طراوت‌روی معتقد است که برای موکلانش احکام سنگینی صادر شده: «احکام سنگینی صادر شده و ما هم بر همین اساس اعتراض کردیم. تجدید‌نظر‌خواهی ما ثبت شده شده اما هنوز برای دادگاه تجدید‌نظر تعیین شعبه نشده. امیدواریم دادگاه قضایی هم درباره متهمان این پرونده به عدالت رفتار کند و با نقض حکم دادگاه تجدید‌نظر، آنچه که مقتضای انصاف و عدالت است شکل بگیرد.»

او در حالی از عدالت دستگاه قضایی صحبت می‌کند که اطلاعات سپاه فارس پس از حضور طراوت‌روی در دادگاه و ارائه دفاعیاتش برای موکلان این پرونده علیه این وکیل دادگستری شکایت کرد: «دلیل شکایت اطلاعات سپاه از من توهین به اطلاعات سپاه، افترا و تشویش اذهان عمومی در جلسه رسیدگی به پرونده موکلانم ذکر شده است. هر صحبتی در جلسه رسیدگی پرونده شده در دفاع از موکلینم بوده که به هرحال حقوقشان نقض شده، من این‌ها را عنوان کردم  و این حرف‌ها  تعبیر به توهین به نهاد اطلاعات سپاه شده بود و برای همین از من شکایت کرده بودند.» او برای این شکایت به شعبه ۶ بازپرسی انقلاب احضار  و با قرار کفالت آزاد می‌شود: «امیدوارم دستگاه قضایی فارغ از حواشی پرونده، نظر خودش را در دادگاه تجدید‌نظر اعلام کند.»

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.