بیانیه ۱۵۶ نفر از اعضای پارلمان اروپا: «انتخابات ایران غیر آزاد و نامنصفانه است»

پارلمان اروپا روز پنجشنبه در بیانیه‌ای مشترک، انتخابات ریاست جمهوری در ایران را غیر آزاد و نامنصفانه توصیف کرد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۹۶، ۱۵۶ نفر از اعضای پارلمان اروپا طی بیانیه‌ای مشترک با اشاره به این که کاندیداهای مورد نظر لزوما باید از سوی شورای نگهبان تأیید و ولایت فقیه مورد تأیید باشند، از روند این انتخابات انتقاد کردند.

این بیانیه به آمار بالای اعدام در دوران ریاست جمهوری روحانی اشاره داشته و اذعان کرده که فقط در همین دولت بیش از ۳۰۰۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند، همچنین ابراهیم رئیسی دیگر کاندیدای ریاست جمهوری نقشی اساسی در اعدام‌های سال ۱۳۶۷ داشته و خود از اعضای معروف «کمیته مرگ» بوده است.

این بیانیه افزوده است که حسن روحانی از اعدام‌ها حمایت کرده و آن‌ها را قانون الهی می داند؛ وی از بشار اسد پس از حمله شیمیایی به ادلب دفاع کرده و از حامیان دولت اسد است.

بنا به گزارش رادیو فردا؛ این نمایندگان، به مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری دولت روحانی نیز اشاره کرده اند و او را نیز از اعضای کمیته مرگی می‌دانند که به گفته آنان بیش از ۳۰ هزار تن از زندانیان سیاسی را اعدام کرده است.

این اعضای پارلمان اروپا، گسترش هرگونه رابطه با دولت ایران را منوط به بهبود حقوق بشر، حقوق زنان و توقف اعدام‌ها دانسته‌اند.

 

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.