وضعیت آبی در ۱۵ شهر استان کرمان قرمز است

محمد طاهری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمان اعلام کرد که وضعیت آبی در ۱۵ شهر این استان قرمز است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایسنا، محمد طاهری می‌گوید شهرهای کرمان، رفسنجان و زرند به نسبت دیگر شهرهای این استان در وضعیت بدتری به سر می‌برند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمان یکی از مشکلات را اعتبار ناکافی این سازمان می‌داند: «در زمان ارائه خدمت جمعیت شهر کرمان به بیش از یک میلیون نفر می‌رسد، اما زمان سرشماری همه به مناطق و روستاهای خود می‌روند و این مسئله مشکلاتی را در زمینه جذب اعتبارات برای شرکت آب و فاضلاب ایجاد می کند و شاهد اختلافات بالای ۴۰درصدی جمعیت با آمار سرشماری مواجه می‌شویم».

بنابر آمار رسمی  ظرفیت تامین آب در کرمان ۸ هزار لیتر در ثانیه است. اما با توجه به سرانه مصرف، این استان با کمبود آبی معادل یک هزار و ۶۰۰ لیتر بر ثانیه مواجه است.

محمد طاهری در توصیف شدت بحران آبی در کرمان گفت «منابع آبی کرمان روز به روز در حال فاصله گرفتن از نقاط جمعیتی هستند و آب کرمان از فاصله ۱۰۰ کیلومتری تأمین می‌شود». هرچند این مقام مسئول اظهار امیدواری کرده که شهر کرمان امسال نیازی به جیره‌بندی آب ندارد.

بخش عمده‌ای از آب کرمان از محل منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شود. همچنین بیش از ۹۷ درصد آب شرب کرمان زیرزمینی است.

سطح آب‌های زیرزمینی استان کرمان چهار متر کاهش داشته است. علاوه بر این، مقامات استانی کرمان اعلام کردند که این استان بیشترین بیلان منفی آب کشور را به خود اختصاص داده است.

بر پایه آمارهای رسمی، ایران با کاهش ۷۰ درصدی سفره‌های آب‌ زیر زمینی و آب‌خوان‌های آب شیرین کشور روبروست و این وضعیت از حدود ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته تا کنون ادامه یافته.

Post source : رادیو زمانه

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.