سی سالگی در حبس؛ ششمین تولد نوید خانجانی در رجایی شهر

نوید خانجانی، فعال حقوق بشر و شهروند بهایی، برای ششمین سال متوالی، سالروز تولدش را در زندان رجایی‌شهر کرج سپری می‌کند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، نوید خانجانی، فعال حقوق بشر که از سال ۹۱ در حبس به سر می‌برد، در پی اجرایی شدن حکم یک سال حبس بابت پرونده امدادگران کمپ سرند تبریز، همچنان در زندان رجایی شهر محبوس است و تولد سی سالگی‌اش را در بند می‌گذارند.

در خردادماه سال جاری مقامات قضایی ایران، علیرغم اتمام دوران محکومیت پنج ساله نوید خانجانی، با اجرایی کردن حکم پرونده امدادگران کمپ سرند تبریز از آزادی او جلوگیری کرده و یک سال دیگر نیز به دوران محکومیت او افزودند.

شایان ذکر است که در سال گذشته اخباری مبنی بر پرونده‌سازی جدید برای این فعال حقوق بشر در رسانه‌های وابسته سپاه پاسداران منتشر شد.

نوید خانجانی، علیرغم وضعیت نامساعد جسمانی، در مدت پنج سال حبس، محروم از حق مرخصی در سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج نگهداری شده است. این زندانی سیاسی مدتی پیش در پی وخامت حال در بیمارستان بستری شده و پزشکان درباره وضعیت کبد و سوابق بیماری وی هشدار داده بودند؛ با این حال مقامات امنیتی از صدور مرخصی درمانی و آزادی مشروط برای وی جلوگیری به عمل آوردند.

نوید خانجانی مؤسس جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی است که در اسفندماه ۸۸ از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد و حدود ۲ ماه در زندان به سر برد. وی سپس از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباس به تحمل ۱۲ سال حبس تعزیری و چهارصد هزار تومان جریمه نقدی محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر عیناً تائید شد و در سال ۹۴ اعمال ماده ۱۳۴ و «تجمیع احکام» با کاهش حکم سابق به ۵ سال حبس تعزیری تقلیل یافت.

اتهامات وی «نشر اکاذیب»، «تشویش اذهان و تبلیغ علیه نظام به‌واسطهٔ انتشار اخبار و گزارش‌ها و انجام مصاحبه با تلویزیون و رادیوهای بیگانه»، «عضویت در کمیته گزارشگران حقوق بشر» و همچنین «تشکیل گروه جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی» عنوان‌شده بود.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.