محاکمه دانشجویان بازداشت‌شده در جریان تظاهرات سراسری به اتهام «تبلیغ عیله نظام» و «اقدام علیه امنیت ملی»

در هفته های اخیر ۱۷ تن از دانشجویان بازداشت‌شده در اعتراض‌های دی امسال به «تبلیغ عیله نظام» و «اقدام علیه امنیت ملی» محاکمه شده‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، دستگاه قضایی و وزارت اطلاعات برای دانشجویان بازداشت‌شده در دی ماه ۹۶ پرونده گشوده و آنان را به «تبلیغ عیله نظام» و «اقدام علیه امنیت ملی» متهم کرده‌اند؛ اتهاماتی که می تواند احکام حبس طولانی مدت برای این دانشجویان رقم بزند.

دادگاه ۱۷ تن از آنان اخیرا برگزار گشته و دادگاه باقی دانشجویان طی هفته های آتی برگزار می گردد.

شایان ذکر است بازداشت دانشجویان و فعالان دانشجویی کماکان ادامه دارد.

عصر یکشنبه ۶ اسفندماه پریسا رفیعی، دانشجوی رشته عکاسی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و از فعالان صنفی، هنگام خروج از دانشگاه از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد.

پدرام پذیره نائب رئیس شورای صنفی دانشگاه تهران نیز در تاریخ ۳۰ بهمن‌ماه سال جاری پس از مراجعه به به شعبه ۴ دادسرای مقدس جهت تکمیل بازپرسی پرونده مجددا بازداشت شد و پس از یک روز با تودیع وثیقه آزاد شد.

بر اساس گفته مقام‌های دولتی و نمایندگان مجلس بیش از ۱۱۰ دانشجو در جریان اعتراض‌های دی امسال بازداشت شدند.

در اعتراضات سراسری روز نهم دی ماه در ایران، دانشجویان دانشگاه تهران و امیرکبیر (پلی تکنیک) نیز با جمعیت معترض در تهران همراه شدند و شعارهایی مانند «دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد»، «دانشجو، کارگر، اتحاد اتحاد» سر دادند. دانشجویان خوابگاه دانشجویی (کوی دانشگاه تهران) نیز در شب نهم دی ماه با شعارهایی مانند «کار، نان، آزادی» برای ساعاتی در محوطه این مجتمع خوابگاهی تجمع کردند.

«دانشگاه پادگان نیست» و «دانشگاه پادگان شده» از مهم‌ترین شعارهای کنایی دانشجویان بود که تجمعات دانشجویی سال‌های گذشته و در انتقاد به بازداشت و برخوردهای امنیتی با دانشجویان مطرح می‌شد.

در اعتراضات سراسری مردم ایران در دی ماه ۱۳۹۶، بیش از ۳۰ تن کشته و دست کم چهار هزار نفر نیز بازداشت شدند، بیش از صد دانشجو نیز در نخستین روزهای اعتراضات بازداشت شدند

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.