بازگشایی پرونده ای جدید برای محمد نجفی؛ احضار به دادسرا و تفهیم اتهام


محمد نجفی که برای سپری کردن محکومیت حبس خود در زندان اراک به‌سر می‌برد، روز ۲۸ آذر در پی احضار به شعبه بازپرسی دادسرای شازند در پرونده‌ای دیگر به اتهام «تشویش اذهان عمومی» مورد بازپرسی و تفهیم اتهام قرار گرفته است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز گذشته بدون اطلاع قبلی و رعایت فاصله زمانی قانونی احضار و از بابت اتهامات «توهین به رهبری، نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و مصاحبه با رسانه‌های خارجی» با مصادیق نامه به آیت‌الله خامنه‌ای و مصاحبه با رسانه‌ها در ارتباط با بازداشت همکاران خود٬قاسم شعله‌سعدی و آرش کیخسروی به بازپرسی دادسرای شازند منتقل شد و در انتهای جلسه پس از رد شدن اتهام نخست، اتهام «تشویش اذهان عمومی» به وی تفهیم شده است.

این فعال حقوق بشر اخیرا نیز در دو پرونده دیگر در دادگستری شهرستان شازند و دادگاه انقلاب اراک مجموعاً به تحمل ۱۴ سال حبس و شلاق محکوم شده بود.

حکم پرونده اول که شامل ۳ سال حبس و شلاق است از آبان ۹۷ به اجرا در آمده و پرونده دوم در دست بررسی است.

محمد نجفی پیش تر در خصوص مرگ وحید حیدری، جوان معترض اراکی اطلاع رسانی کرده بود؛ وحید حیدری، یکی از بازداشت شدگان اعتراضات شهر اراک بود که روز دهم دی ماه در جریان اعتراضات مردم این شهر بازداشت شد. او در بازداشتگاه کلانتری۱۲ رضوی اراک در بازداشت بوده و به گفته خانواده‌اش دستفروش بود و در همان میدانی بازداشت شده که دستفروشی می‌کرد.

شایان ذکر است؛ محمد نجفی یکی از وکلایی است که پس از آزادی در سال ۸۸ تا امروز بارها به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز مدنی احضار شده است، او که در سال ۹۵ از اتهام «تخلفات انتظامی» از سوی دادگاه انتظامی کانون وکلای استان مرکزی تبرئه شده است، در دادگاه کیفری شازند دو پرونده به اتهام تشویش اذهان عمومی دارد.


محمد نجفی پیش از این روز ۲۰ مهرماه ۹۵ به دلیل پوشیدن پیراهنی که روی آن نوشته شده بود «عاشورای ۸۸» در خیابانی در شازند از توابع استان مرکزی از سوی نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و پس از چند روز با تودیع قرار وثیقه دویست میلیون تومانی آزاد شد.


او روز ۱۷ آبان ماه ۱۳۹۶ در ارتباط با این بازداشت در شعبه اول دادگاه انقلاب دادگستری شازند محاکمه و «تبلیغ علیه نظام» متهم شد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.