گزارشگر ویژه سازمان ملل: «تداوم اعتراضات در جمهوری اسلامی ایران نشان‌دهنده نارضایتی‌های طولانی‌مدت مردم از وضعیت حقوق بشر در ایران است»


امروز در چهلمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل گزارش جاوید رحمان در خصوص وضعیت حقوق بشر ایران ارائه شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل، دومین گزارش خود در مورد وضعیت حقوق بشر ایران را به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه و اعلام کرد در سال ۲۰۱۸ شورای حقوق بشر ۱۴ بار درخواست کرده با مقامات ایرانی ارتباط برقرار کند که تنها سه بار از سوی مقامات ایرانی پاسخ دریافت کرده است.

در این گزارش آمده است، تداوم اعتراضات در جمهوری اسلامی ایران نشان‌دهنده نارضایتی‌های طولانی‌مدت مردم از وضعیت حقوق بشر در ایران است.

این گزارشگر ویژه در بخشی دیگر می‌نویسد که باوجود درخواست نهادهای متعدد از جمهوری اسلامی برای توقف اعدام کودکان، جمهوری اسلامی همچنان به این روش ادامه داده و ایران «بسیار بیشتر از هر کشور دیگری» برای افراد زیر ۱۸ سال حکم اعدام صادر می‌کند.

در بخشی دیگر به حکم اعدام (قصاص) و پرداخت «دیه» اشاره و اعلام شده که حکومت ایران در مورد مردان و زنان و همچنین یک فرد مسلمان و یک فرد غیرمسلمان در این خصوص تبعیض قائل می‌شود.

این گزارش به محرومیت شهروندان ایرانی از حق آزادی بیان و اطلاع رسانی آزاد و همچنین به فیلتر شدن رسانه‌های اجتماعی همچون تلگرام اشاره کرده است.

احمدرضا جلالی، کامران قادری، رابرت لوینسون، سعید ملک پور، سیامک و باقر نمازی، زیو وانگ، نازنین زغری راتکلیف و نزار زکا اسامی زندانیان امنیتی و دو تابعیتی است که این گزارش وضعیتشان پرداخته است.

از طرفی سرکوب جامعه وکلا در ایران به عنوان یکی از مصادیق نقض آزادی بیان آمده است.

اعترافات اجباری تحت شکنجه نیز بخشی از این گزارش را به خود اختصاص داده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.