صدور حکم حبس برای دو تن از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ماه

ژیلا کرم زاده مکوندی و مژگان کاوسی، دو تن از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ماه با حکم دادگاه انقلاب به ترتیب به ۶ سال و ۶ سال و ۴ ماه حبس محکوم شدند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، ژیلا کرم زاده مکوندی که در تاریخ ۲۱ آبان ۱۳۹۸ در تهران بازداشت شده بود به صورت غیابی توسط دادگاه انقلاب تهران محاکمه و به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور» به ۵ سال حبس و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس و در مجموع به ۶ سال حبس محکوم شد.

همچنین حکم ۵ سال و ۹ ماه حبس مژگان کاوسی نویسنده و محقق کرد که پیش از این توسط دادگاه بدوی نوشهر صادر شده بود در دادگاه تجدیدنظر افزایش یافته است؛ طی این حکم خانم کاوسی به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۷ ماه و ۱۵ روز حبس، به اتهام «تحریک مردم جهت بر هم زدن نظم و امنیت کشور» به ۳ سال حبس و به اتهام «عضویت در گروه‌های مخالف نظام» به ۲ سال و ۹ ماه حبس و در مجموع به ۶ سال و ۴ ماه حبس محکوم شد.

ژیلا کرم زاده مکوندی در آبان ماه ۱۳۹۸ در پی حضور در یک گردهمایی در پارک لاله تهران به همراه ۴ تن دیگر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به سلول انفرادی بند ۲ الف سپاه پاسداران در زندان اوین منتقل شد. این فعال مدنی روز یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸، با پایان مراحل بازجویی و با تأمین وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت از زندان اوین آزاد شده بود.

ژیلا کرم زاده مکوندی که پیش از این نیز سابقه فعالیت مدنی و بازداشت را داشته، اولین بار در بهمن‌ماه ۱۳۸۸ بازداشت و پس از ۳۴ روز حبس در بند ۲۰۹ زندان اوین با تودیع قرار کفالت ۵۰ میلیون تومانی از این زندان آزاد شده بود. بهمن ماه سال ۱۳۸۹ دادگاه بدوی جهت بررسی اتهامات این فعال مدنی تشکیل و در فروردین ماه ۱۳۹۰ حکم چهار سال حبس تعزیری برای وی صادر شد. این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۲ سال حبس تعزیری و ۲ سال حبس تعلیقی به مدت ۵ سال تغییر یافت. خانم مکوندی نهایتا در دی ماه سال ۱۳۹۰ توسط ماموران امنیتی بازداشت و جهت اجرای حکم به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

مژگان کاوسی در تاریخ ۲۷ آبان ماه سال گذشته درپی یورش ماموران اطلاعات سپاه به منزل پدری وی در شهر نوشهر بازداشت شد. این نویسنده کرد پس از ۲۲ روز بازداشت در بازداشتگاه اطلاعات سپاه ساری به بند زنان زندان نوشهر منتقل و در تاریخ ۲۸ آذرماه ۹۸، با تودیع وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به‌صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از این زندان آزادشده بود.

مژگان کاوسی محقق، مترجم و از باورمندان به آئین یارسان است. او طی سالهای گذشته مقالاتی را درباره زبان کردی منتشر کرده و نیز فیلم مستند کوتاهی را در سال ١٣٩۶ تحت عنوان «هیوا» تهیه کرده بود. او همچنین کتاب «انفال و سرگذشت تیمور» اثر «عارف قربانی» نویسنده اهل کرکوک را نیز به زبان فارسی ترجمه کرده که توسط انتشارات توکلی در تهران به چاپ رسیده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.