کدام اپلیکیشن ارتباطی امن‌تر است؟ ما به شما می‌گوییم

شاید همه شما با این سوال رو‌به‌رو شده باشید که کدام اپلیکیشن ارتباطاتی را انتخاب کنید؟ یا کدام‌یک امن‌تر است؟ در این مقاله آموزشی امنیت اپلیکیشن‌های برتر ارتباطاتی را بررسی می‌کنیم.

این‌روزها در دنیای دیجیتال شاهد رشد قابل ملاحظه‌ انتشار اپلیکیشن‌های ارتباطاتی برای ارسال پیام و محتوا و برقراری تماس‌های صوتی و تصویری هستیم، اما انتخاب اپلیکیشنی مناسب از میان این تعداد اپلیکیشن بسیار سخت است. از میان این همه اپلیکیشن، از اپلیکیشن‌هایی باید استفاده کرد که امنیت بسیار بالایی دارند. امنیت در انتخاب اپلیکیشن‌های ارتباطاتی یکی از معیارهای مهم است که باید به آن در هنگام انتخاب دقت کنید.

همیشه به شما توصیه شده تا در میان اپلیکیشن‌های ارتباطاتی از اپلیکیشن‌هایی استفاده کنید که از سیستم‌ رمزگذاری “end-to-end” استفاده می‌کنند. استفاده از سیستم‌ رمزگذاری نقشی بسیار تعیین‌کننده در امنیت اپلیکیشن‌های ارتباطاتی دارد، زیرا زمانی که از سیستم رمزگذاری در اپلیکیشن‌های ارتباطاتی استفاده نمی‌شود، امکان دسترسی به پیام‌ها و یا دنبال کردن مکالمات وجود دارد.

سیستم رمزگذاری “end-to-end” به این صورت عمل می‌کند که پیام‌ فرستنده در مبدا رمزگذاری می‌شود و تنها توسط کاربر دریافت‌کننده قابل رمزگشایی است. این ویژگی به این معناست که کسی جز فرستنده و گیرنده امکان دسترسی به محتوای پیام‌ را نخواهد داشت. در این سیستم رمزگذاری پیام‌ها به هیچ عنوان بر روی سرور‌ها ذخیره نمی‌شود و تنها در دستگاه فرستنده و گیرنده ذخیره خواهد شد.

در جدول زیر اطلاعات امنیتی برخی از اپلیکیشن‌های ارتباطاتی برای شما گرد‌آوری شده است:

رمزگذاری در هنگام عبور: رمزگذاری تمام ارتباطات کاربران در تمام مسیرهای ارتباطی.

رمزگذاری “end-to-end”: استفاده از سیستم رمزگذاری که در بالا در مورد آن توضیح دادیم. در این شرایط سرویس‌دهنده به اطلاعات شما دسترسی ندارد و اطلاعات شما به هیچ‌عنوان در سرورها ذخیره نمی‌شود. در این نوع رمزگذاری اطلاعات شما با کلیدی رمزگذاری می‌شود که سرویس‌دهنده به آن دسترسی ندارد. این بدان معناست که کلیدی که باید اطلاعات توسط آن رمزخوانی شود، باید توسط کاربر تولید شود نه سرور و به هیج عنوان از آن نسخه پشتیبانی گرفته نشود و به سرور هم منتقل نشود.

امکان شناسایی و احراز هویت طرف مقابلتان به صورت مستقل: احراز هویت طرفین گفت‌و‌گو، که این امر باعث می‌شود سرویس‌دهنده و یا شخص ثالث امکان ورود به مکاتبات شما را نداشته باشند.

امنیت مکاتبات قبلی در صورت لو رفتن کلید:  کلیه ارتباطات باید توسط کلیدهای بی‌دوام رمزنگاری شوند که به صورت خودکار حذف شوند و پس از حذف، اطمیان حاصل شود که به هیچ عنوان امکان دسترسی به اطلاعات وجود ندارد. به این نکته توجه داشته باشید که این مورد نیازمند این است که اپلیکیشن ارتباطاتی از رمزنگاری پایان به پایان استفاده کند.

اپلیکیشن کد باز: بهتر است که نرم‌افزار متن باز باشد، و دسترسی به کد‌های منبع نرم‌افزار امکان‌پذیر باشد.

توضیحات و بیان شفاف در مورد سیستم‌رمزگذاری اپلیکیشن: به وضوح در مورد سیستم‌رمزگذاری به‌کار رفته در اپلیکیشن توضیحات کامل داده شده باشد (کلید‌ها به چه شکل تولید، نگه‌داری و بین کاربران ارسال می‌شوند، پروسه حذف و تغییر در کلید، و سایر توضیحات امنیتی).

Table_secure

اطلاعات این جدول براساس نتایج تحقیقاتی است که  بنیاد الکترونیک فرانتیرعرضه کرده است. بنیاد الکترونیک فرانتیر (EFF)، کمپینی را راه‌اندازی کرده است که به بررسی امنیت و سیستم‌های رمزگذاری اپلیکیشن‌های ارتباطاتی می‌پردازد.

در این جدول امنیت چندین اپلیکیشن ارتباطاتی محبوب و کاربردی را برای شما بررسی کردیم. در آخر باز هم یاد‌آوری می‌کنیم که وقتی می‌خواهید تصمیم به استفاده از یک اپلیکیشن ارتباطاتی بگیرید، به بحث امنیت آن دقت ویژه کنید.

Post source : توانا تک

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.