استانداری تهران خواهان اجرای برنامه‌ای برای عقیم‌سازی زنان روسپی و کارتن‌خواب شد

سیاوش شهریور، مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران خواستار اجرای برنامه‌ای برای عقیم‌سازی زنان کارتن‌خواب و روسپی شده و گفته است: “باید با پروژه قانع کردن زنان کارتن خواب، عقیم‌سازی صورت گیرد تا جلوی بسیاری از آسیب‌های اجتماعی گرفته شود.”

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، آقای شهریور با اشاره به اینکه زنان کارتن‌خواب علاوه بر مصرف و توزیع مواد مخدر “به سکس ورکری [روسپی گری] هم مشغول هستند”، گفت: “بالای ۲۰ درصد این زنان ایدز دارند و عین ماشین جوجه‌کشی بچه تولید می‌کنند و چون بچه‌ها سرپرست ندارند، به فروش می‌رسند.”

براساس آمارهای منتشر شده در رسانه‌های ایران از میان ۲۰ هزار بی‌خانمانی که در تهران زندگی می کنند، حدود سه هزار نفر از آنان زن هستند.

بی بی سی فارسی در این باره نوشت؛ بحث عقیم‌سازی زنان کارتن خواب نخستین بار اوایل سال جاری در توییتی منتسب به شهیندخت مولاوردی، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری مطرح شد. اما بعد از انتقادها خانم مولاوردی در اعلام کرد که دولت هنوز هیچ برنامه‌ای در این زمینه ندارد.

اما بار دیگر هفته گذشته بعد از انتشار گزارشی درباره ‘گورخواب‌ها ‘ در شهریار ، بحث عقیم‌سازی افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب مطرح شده و واکنش‌های مختلفی به همراه داشته است.

مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران امروز گفت: “واقعیت و نظری وجود دارد که بسیاری از سازمان‌های مردم نهاد و نخبگان اجتماعی نیز با آن موافق هستند؛ مبنی بر اینکه اگر زنی بیماری دارد، سکس ورکر هم هست و جا هم ندارد، با رضایت خودش عقیم شود نه اینکه به زور این کار انجام شود.”

مخالفان طرح عقیم‌سازی معتقدند چنین کاری خلاف اصول انسانی است.

حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت اخیرا در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد عقیم‌سازی زنان کارتن خواب را ‘قاطعانه” منتفی دانست و تاکید کرد که این زنان و فرزندانشان باید حمایت شوند.

زهرا نژادبهرام، فعال حقوق زنان هم در مورد عقیم‌سازی زنان کارتن خواب به خبرنگار آنا گفته بود: “به دلایل متعدد اخلاقی، انسانی، اسلامی و فرهنگی استفاده از روش‌ عقیم‌سازی زنان برای حل یک معضل اجتماعی راهگشا نیست.”

به گفته خانم نژادبهرام، تجارب جهانی نیز نشان می‌دهد که برخوردهای خشن با آسیب ‌های اجتماعی از جمله اعتیاد تسکین دهنده نیست.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.