تجمع اعتراضی علیه اعدام؛ برخورد خشونت‌آمیز مأموران امنیتی با خانواده‌های محکومان مقابل مجلس

صبح امروز ۲۰ فروردین، خانواده‌های زندانیان محکوم به اعدام اقدام به برگزاری یک تجمع در اعتراض به حکم اعدام فرزندان خود کردند که با برخورد خشونت‌آمیز ماموران امنیتی مواجه شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، شمار زیادی از خانواده‌های زندانیان محکوم به اعدام از شهرها و استان‌های مختلف کشور از جمله اصفهان، چهارمحال و بختیاری، فارس، هرمزگان، آذربایجان شرقی، همدان، سیستان و بلوچستان، کرمان، آذربایجان غربی، البرز و تهران برای درخواست حذف مجازات اعدام برای جرائم مواد مخدر روز جاری مقابل مجلس تجمع کردند.

مأمورین انتظامی و مأمورین لباس شخصی و تعدادی از مأمورین زن به دنبال برگزار شدن این تجمع تلاش کردند که خانواده‌ها را پراکنده کنند و تعدادی از مأمورین با سلاح و رفتاری خشونت آمیز در مقابل جمعیت حضور یافتند.

گفته می شود که در این بین چند تن از خانواده‌ها نیز دستگیر شدند.

خانواده‌های زندانیان محکوم به اعدام در ایران ۱۱ بهمن ماه و هفت اسفند ماه سال گذشته در نامه‌ای به نمایندگان مجلس خواهان تصویب قانونی برای لغو حکم اعدام و جلوگیری از اعدام محکومان شده بودند و تجمعاتی را هم برای پیگیری این موضوع برگزار کرده بودند.

گفتنی است، تعداد اعدام ها در ماه های اخیر روند افزایشی داشته است. این در حالی است که رسانه‌های داخلی از بررسی طرح اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر و کاهش مجازات اعدام از سوی مجلس خبر داده‌اند؛ بر اساس این اخبار، نمایندگان مجلس از قوه قضائیه خواسته بودند تا پایان زمان بررسی این طرح از اعدام دست‌کم پنج هزار زندانی محکوم به اعدام در رابطه با مواد مخدر خودداری کند؛ بااین‌حال قوه قضائیه در عمل به این مطالبه نمایندگان بی‌اعتنایی کرده است.

طی هفته‌های اخیر، عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، با انتشار اولین گزارش جامع خود از وضعیت حقوق بشر در ایران، درباره شمار اعدام‌ها در ایران ابراز نگرانی کرده و اعلام داشت که این تعداد در سطح هشداردهنده است.

در گزارش خانم جهانگیر آمده است که برای ایجاد هر نوع تغییر قابل‌توجه به‌منظور بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران، اعمال تغییرات عمیق قانونی و ساختاری در این کشور امری ضروری و لازم است.

سازمان ملل متحد نیز از منتقدان اعدام‌ها در ایران است و در فروردین سال گذشته زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، از ایران خواسته بود تا زمان تصمیم‌گیری مجلس در خصوص قوانین مربوط به مجازات قاچاقچیان مواد مخدر، از اعدام این محکومان خودداری کنند.

ایران پس از کشور چین بالاترین آمار اعدام را در جهان دارد که بیشتر آن مربوط به جرائم مواد مخدر است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.