پرستو فروهر: «گفتند برگزاری مراسم حق شماست اما هر اتفاقی هم بیافتد مسئولش شما هستید»

پرستو فروهر، هنرمند و فرزند مرحوم داریوش و پروانه فروهر گفت، روز دوشنبه ۲۹ آبان ماه مامورانی در نهاد ریاست‌جمهوری در اداره گذرنامه در خصوص عواقب برگزاری مراسم سالگرد قتل والدینش به او هشدار داده‌اند. به گفته خانم فروهر مامورانی در نهاد ریاست جمهوری در اداره گذرنامه به او گفته‌اند: «برگزاری مراسم حق شماست و می‌توانید برگزار کنید اما اگر اتفاقی بیفتد مسوولش شما هستید.» خانم فروهر در روز ۲۹ آبان ماه برای پس گرفتن پاسپورتش به آنجا مراجعه می‌کند که با این تهدیدها مواجه می‌شود و پس دادن پاسپورتش در روز دادگاهش (چهارم آذر ماه) موکول می‌شود.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از کمپین بین المللی، پرستو فروهر گفت: «به من گفته شد برگزاری مراسم حق شماست می‌توانید مراسم برگزاری کنید اما مثل همیشه با ادبیات خاص که خیلی هم معنایش مشخص نیست گفتند افراد ضدانقلاب، معاند و کسانی که مساله‌دار هستند و یا می‌خواهند سواستفاده کنند نباید بیایند و اگر حضور پیدا کنند هر اتفاقی بیفتد مسوولیتش با شماست چون شما دعوت کردید. گفتند همین مسوولیت به سنگین‌تر شدن پرونده‌ای که دارید اضافه می‌کند و گزارش‌هایی درباره‌اش نوشته می‌شود. پرونده‌ قضایی هم که من اکنون دارم براساس چنین گزارش‌هایی ساخته شده است.»

خانم فروهر ادامه داد: «متاسفانه مصداق کلمات معاند مشخص نیست و هر چقدر هم که اصرار کردم که منظور چه هست مصداقی برای کلماتشان نیاوردند.» چهارم آذر ماه سالگرد داریوش و پروانه فروهر است. پرستو فروهر پیش از این گفته بود به دلیل کارشکنی هر ساله از سوی دستگاه قضایی و امنیتی برای برگزاری مراسم قتل والدینش، او به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شکایت کرده است.

پرستو فروهر روز یکشنبه ۲۰ آبان ماه برای برگزاری مراسم نوزدهمین سال روز قتل سیاسی والدینش به ایران سفر کرد که در فرودگاه پاسپورتش توقیف و به او گفته شد روز ۲۹ آبان ماه به دفتر نهاد ریاست جمهوری در اداره گذرنامه  برای بپس گرفتن پاسپورتش مراجعه کند اما در آن روز او تهدید برای نحوه برگزاری مراسم والدینش شد و دادن پاسپورت به زمان دیگری در آینده موکول شد.

این هنرمند و فرزند داریوش و پروانه فروهر  پیش از سفر خود به ایران با انتشار یادداشتی در وب‌سایت شخصی‌اش اعلام کرد به دلیل دادخواهی و پیگیری، با شکایت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران مواجه شده و روز چهارم آذر ماه ۱۳۹۶ (سه روز پس از سالگرد قتل والدینش) قرار است در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به مقدسات» محاکمه شود.

پرستو فروهر با اعتراض به دولت روحانی که مصر به منشور حقوق شهروندی است در تاریخ ۲۲ آیان گفته بود: «تقریبا همزمان با انتشار منشور حقوق شهروندی از من شکایت کرده‌اند. یعنی همان دولتی که دارد منشور حقوق شهروندی منتشر می‌کند و از احترام به مردم حرف می‌زند و از اینکه بایستی حریم‌شان نگه داشته شود، وزارت اطلاعات همان دولت از من شکایت می‌کند و با توجه به اینکه عاملین قتل پدر و مادر من، همه ۱۸ متهم، کارمندان این وزارت بودند واقعا آدم مات می‌ماند از این قضیه که آخر چطور؟»

او همچنین درباره مصداق‌های اتهام تبلیغ علیه نظام خود گفته بود: «مصداق‌هایی که برای تبلیغ علیه نظام عنوان کرده‌اند همه بر می‌گردد به تلاش‌هایی که من برای یادآوری والدینم و دادخواهی کرده‌ام. می‌گویند چرا می‌آیید ایران و مصاحبه می‌کند. خب من اعتراض می‌کنم. این حق‌کشی است که انجام می‌شود و من اعتراض و اطلاع رسانی می‌کنم. کدام یک از اینها تبلیغ علیه نظام است؟»

پرستو فروهر دختر داریوش فروهر و پروانه فروهر(اسکندری) دو تن از قربانیان قتل‌های سیاسی -موسوم به قتل‌های زنجیره‌ای- در سال ۱۳۷۷ است. داریوش فروهر دبیر کل حزب ملت ایران و از رهبران جبهه ملی ایران و همسرش پروانه اسکندری روز اول آذر ماه ۱۳۷۷ در منزل شخصی شان توسط ماموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به قتل رسیدند. نویسندگان و هنرمندانی چون محمد مختاری، محمدجعفر پوینده، مجید شریف، پیروز دوانی، حمید حاجی‌زاده و فرزند خردسالش کارون از دیگر قربانیان این قتل‌های سیاسی اند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.