حکم اعدام برای بابک زنجانی و دو متهم دیگر فساد نفتی

امروز محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه از صدور حکم اعدام برای سه متهم پرونده موسوم به فساد نفتی خبر داد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایسنا، محسنی‌اژه‌ای در نودو سومین نشست خبری خود گفت: حکم بابک زنجانی و دو متهم دیگر این پرونده که در دادگاه بدوی محاکمه شدند صادر شد.

وی بیان کرد: دادگاه بدوی این سه متهم را مفسدفی‌الارض تشخیص داده و به اعدام محکوم کرده است. دادگاه علاوه بر اعدام، متهمان را به رد مال شاکی و شرکت ملی نفت ایران و جزای نقدی یک چهارم پولشویی محکوم کرده است.

محسنی اژه ای نام دو متهم دیگر محکوم به اعدام را اعلام نکرد.

بابک زنجانی که براساس گزارش‌ها در دوره محمود احمدی‌نژاد، پس از کودتای ۸۸، به دولت او برای دور زدن تحریم‌های بانکی کمک می‌کرد، ۹ دی ۹۲ با شکایت وزارت نفت ایران بازداشت شد.

دادستانی تهران بابک زنجانی را به فساد فی‌الارض و اخلال در نظام اقتصادی کشور، کلاه‌برداری گسترده از شرکت ملی نفت ایران، کلاه‌برداری از بانک «اف‌آی‌آی‌بی»، جعل اسناد بانکی و حواله‌های ارزی، جعل دستور انتقال بین‌بانکی و پول‌شویی به مبلغ ۱۹۶۷ میلیون یورو و نشر اکاذیب متهم کرده‌است.

زنجانی متهم است که یک میلیون بشکه نفت به ارزش ۳۰۰ میلیون یورو را از شرکت نفت ایران تحویل گرفته و از مبلغ دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو که موظف بوده پرداخت کند، تنها۱۶۰ میلیون یورو پرداخت کرده و مابقی را در حساب های خارج از کشور ذخیره کرده است.

شایان ذکر است که ادعای مالی وزارت نفت بر اساس یک توافق عجیبی میان آن وزارتخانه با وی تنظیم شده بود که البته نمی توان نقش و همکاری ۱۰ وزیر و معاون وزیر در آن را کتمان کرد. بر اساس آن توافق زنجانی نفت خام را تحویل و قیمت آن را ۲۵ درصد زیر قیمت اصلی به وزرات نفت متعهد می گردید. شبکه مافیایی زنجانی به بهانه دور زدن تحریم ها با همکاری مهره های کلیدی دولت احمدی نژاد و نیروهای امنیتی و نظامی به این غارت مشغول بودند. اما تاکنون از محاکمه آنها خبری نیست

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.