علیرغم تشخیص پزشک به عدم تحمل کیفر؛ خسرو منصوریان به زندان بازگردانده شد

خسرو منصوریان، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین علیرغم تاکید پزشک بر عدم تحمل کیفر، از بیمارستان به زندان بازگردانده شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از کلمه، خسرو منصوریان عضو در بند نهضت آزادی، اسفندماه سال گذشته در پی درخواست برای آزادی وثیقه و گذرنامه خود، به سالن ٩ بند هشت زندان اوین منتقل شد.

در پی تشدید بیماری قلبی وی مدتی را به‌تناوب در بیمارستان و زندان سپری کرده و چندین ماه گذشته را در بیمارستان گذراند. دو روز پیش پزشک معالج طی نامه‌ای به دادستانی اطلاع داد که ازنظر پزشکی ضرورتی برای ادامه بستری بودن در بیمارستان وجود نداشته ولی آقای منصوریان به دلیل بیماری قلبی توانایی تحمل کیفر را ندارد. بر اساسان نامه وی مجدداً به سالن ٣ بند ٧ زندان اوین منتقل شد.

ماه‌ها پیش جهانی معاون حقوقی دادستانی در مورد احکامی که بیش از طول مدت حکم اجرانشده نظر داده که این احکام مشمول مرور زمان شده و قابل‌اجرا نیست. سابقاً این موضوع در مورد حکم ملکی توسط قاضی مقیسه لحاظ شده است.

بر اساس این گزارش، قاضی مقیسه پرونده‌های خسرو منصوریان و حسین رفیعی را که برای دستوری مشابه ارجاع شده بود را بدون اظهار نظر و اقدام پس فرستاده است.

خسرو منصوریان عضو نهضت آزادی ایران سال ۱۳۸۰ در بازداشت‌های دسته جمعی اعضای نهضت آزادی و فعالان ملی-مذهبی به اتهام آنچه مقام رهبری «براندازی قانونی» نامید دستگیر و ۱۱ ماه در سلول انفرادی بند ۵۹ سپاه در عشرت‌آباد حبس شد.

دادگاه انقلاب با کنار گذاشتن اتهام براندازی، این فعالان سیاسی را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی محاکمه کرد و خسرو منصوریان به هشت سال حبس تعزیری محکوم شد. احکام تجدیدنظر این پرونده هیچ‌گاه ابلاغ نشد و وثیقه‌های آن پرونده همچنان در توقیف قوه قضاییه است که پیش‌تر موجب نگارش نامه اعتراضی از طرف مرحوم احمد صدرحاج سیدجوادی به رئیس قوه قضاییه درسال ۱۳۸۵ شده بود.

تعدادی از این فعالان سیاسی از جمله آقای منصوریان قادر به تأمین وثیقه نبوده و اعضا خانواده یا دوستان و آشنایان اقدام به تودیع وثیقه کردند. از آن زمان تا کنون از هرگونه اقدام برای آزادی، جابجایی و یا هر گونه تعمیر و تغییری در وضعیت املاک مورد وثیقه جلوگیری شده است. دوستی که ملکی برای وثیقه آزادی آقای منصوریان گذارده بود چند سال قبل فوت شد و بازماندگان برای انحصار وراثت نیاز به رفع توقیف وثیقه داشتند. تلاش‌های آن‌ها برای چند سال بدون ثمر بود. هنگامی که در اسفند ماه سال گذشته شخصاً برای پیگیری وثیقه و توقیف گذرنامه به دادسرای اوین مراجعه کرد دادستانی در مقابل آزادی وثیقه، وی را زندانی کرد.

خسرو منصوریان کارشناس ارشد مددکاری است و بنیانگذار چندین مرکز مددکاری و مردم نهاد به منظور توان بخشی و مقابله با آسیبهای اجتماعی از جمله انجمن حمایت از کودکان آسیب دیده از ایدز، انجمن احیای ارزش‌ها و… بوده و نقش مهمی در پشتیبانی و حمایت از گروه‌های آسیب دیده اجتماعی داشته است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.