کاهش سن مصرف دخانیات به ۱۲ تا ۱۴ سال

آمارهای غیر رسمی و نه قطعی نشان از افزایش مصرف کنندگان سیگار در کشور دارد و تأسف بارتر اینکه بخش اعظمی از جامعه مصرف کننده، جوانان هستند و روز به روز نیز میاگین سنی مصرف پایین تر می آید.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مهرماه امسال محمدرضا مسجدی با استناد به آخرین آمارهای ارائه شده در زمینه مصرف سیگار، گفت: ۲۵ تا ۲۷ درصد مردان بالای ۱۵ سال و چهار درصد زنان در کشور مصرف کننده سیگار هستند. همراه با افزایش سطح سواد در میان قشر جوان، مصرف سیگار در آنها بویژه در زنان تحصیلکرده نیز افزایش یافته و پیدا کردن جایگزین به جای سیگار در باور زنان نسبت به مردان بسیار سخت تر است.

آمارهای غیررسمی نشان می دهد پنج میلیون و ٣٠٠‌هزار نفر در کشور سیگار و قلیان مصرف می‌کنند و بر اثر این مصرف سالانه ۵٠‌هزار نفر نیز به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم به علت استعمال سیگار یا قرار گرفتن در معرض دود آن، جانشان را از دست می‌دهند.

به گفته علی‌اکبر سیاری معاون وزیر بهداشت؛ مصرف سیگار ٢٠تا ٣٠‌سال از عمر افراد را کم می‌کند، اتفاقی که سبب کاهش نیروی انسانی و ضربه زدن به اقتصاد کشور می‌شود. مصرف سیگار، همچنین احتمال ابتلا به سرطان ریه را ٣٠ برابر و احتمال ابتلا به سکته قلبی را ٢ تا ۴ برابر افزایش می‌دهد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه سن شروع مصرف دخانیات در دنیا بین ۱۲ تا ۱۴ سال کاهش یافته است، تصریح کرد: بر اساس گزارش سازمان C.D.C این آمار در ایران به سال آخر دوره راهنمایی و سال اول دوره دبیرستان رسیده است و متأسفانه مصرف سایر مواد به جز سیگار از ۲درصد به ۱۴ درصد رسیده است و آمارها بیانگر این است که روزانه ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نفر از جوانان و نوجوانان در جهان شروع به کشیدن سیگار می کنند و در بسیاری از موارد مدت زمان بین نخستین تجربه سیگار کشیدن تا وابستگی شدید به آن در طول یک سال یا کمتر اتفاق می افتد. ایران از لحاظ داشتن جمعیت جوان نیازمند توجه خاص در حوزه کنترل دخانیات است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.