کیومرث نصیری؛ یک کودک به اعدام محکوم شد

کیومرث نصیری، نوجوان محبوس در زندان سنندج، به اتهام قتل در هفده سالگی به اعدام محکوم شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، کیومرث نصیری از سوی شعبه یک دادگاه کیفری سنندج به ریاست قاضی حامد سلطان بخش به قصاص محکوم‌شد. وی متهم می باشد که در سال ۱۳۹۳ در یک نزاع دست جمعی فردی را  به قتل رسانده است.

کیومرث در اردیبهشت ۱۳۷۶ متولدشده و در زمان وقوع جرم ۱۷ سال و ۹ ماه سن داشته است.

لازم به ذکر است که دادگاه وی در مهرماه ۱۳۹۴ تشکیل شد و  این زندانی تاکنون جهت احراز رشد عقلی به پزشکی قانونی اعزام نشده است.

طبق ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی، هرگاه افراد کمتر از هیجده سال، ماهیت جرم انجام‌شده و یا حرمت آن را درک نکنند و یا در رشد و کمال عقل آنان شبهه وجود داشته باشد، به قصاص محکوم نمی‌شوند.

شایان‌ذکر است که چهار کودک زندانی دیگر در زندان سنندج نگهداری می شوند که در ارتکاب جرم سن آنها کمتر از ١٨ سال بوده است. یوسف محمدی، سیاوش محمدی، آمانج اویسی و هیمن اورامی نژاد، هم‌اکنون در زندان مرکزی سنندج نگهداری می‌شوند و اتهام همه‌ی این زندانیان قتل عمد عنوان‌شده است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر پیش‌تر با انتشار گزارشی اعلام کرد: «تنها پنج کشور در جهان هستند که هنوز در آنها اعدام نوجوانان بزهکار ادامه دارد. در میان این پنج کشور، ایران در ردیف نخست قرار دارد.»

این مجازات در حالی همچنان اجرا می‌شود که کارشناسان و متخصصان رشته‌های مختلف و مرتبط بر این عقیده‌اند که افراد زیر ۱۸ سال، به دلیل ویژگی‌های متمایز و تکامل نیافته روانی، جسمی و شخصیتی، مستحق مجازاتی که شامل حال بزرگ‌سالان می‌شود، نیستند.

 

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.