احسان مازندرانی مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان، بیمار در زندان، بدون دسترسی به پزشک متخصص

سام حسینی برادر همسر احسان مازندرانی روزنامه نگار و مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان که اخیرا به ۷ سال حبس محکوم شده است، گفت که او با مشکلات جسمی متعددی مواجه است: «احسان مازندرانی در مدت بالغ بر ۱۲۰ روزی که در بند ۲ الف سپاه پاسداران نگهداری می‌شده است به خاطر شرایط بد نگهداری دچار عفونت نای و ریه و روده شده و با وجود درخواست‌های مکرر، او را نزد پزشک متخصص نفرستاده‌اند. مشکلات پوستی‌ای که او در گذشته هم داشت، تشدید شده است و وزن زیادی را هم از دست داده است.»

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از کمپین بین المللی، در ماه اول بعد از دستگیری سند وثیقه تسلیم دادگاه شد و مهر دادگاه هم در سند زده شده و قرار وثیقه صادر شد، اما احسان مرخص نشد و در جواب گفتند که «برنامه عوض شده است.»

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل مازندرانی روز هفتم اردیبهشت ماه گفت موکل‌اش که روز ۱۱ آبان ماه ۱۳۹۴ بازداشت شد، به اتهام اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی پنج سال حبس و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به دو سال حبس محکوم شده است. آبان ماه سال پیش علاوه بر مازندرانی، عیسی سحرخیز روزنامه نگار و فعال سیاسی، آفرین چیتساز ستون نویس روزنامه ایران، وسامان صفرزایی دبیر بین الملل اندیشه پویا به دنبال اعلام موضوع «نفوذ» کشورهای بیگانه در رسانه‌های کشور دستگیر شدند.

سام حسینی اما با استناد به حرف‌های وکیل مازندرانی می‌گوید در این پرونده هیچ اشاره‌ای به نفوذ نشده است و موارد مطرح شده به دستگیری او در سال ۱۳۹۱ و دستگیری فله‌ای روزنامه نگاران به اتهام ارتباط با رسانه‌های خارج از کشور بر می‌گردد.

آقای حسینی با اشاره به اینکه وقتی فردی به عنوان مدیر مسئول یک روزنامه معرفی می‌شود، وزارت ارشاد ابتدا از نهادهایی مانند وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی درباره این فرد استعلام می‌گیرد و سپس پرونده او را به هیات نظارت بر مطبوعات می‌فرستد، گفت: «به این ترتیب اگر مساله‌ای از پرونده سال ۹۱ باقی مانده بود وزارت ارشاد او را به عنوان مدیر مسئول به هیات نظارت بر مطبوعات معرفی نمی‌کرد و از سوی دیگر درهیات نظارت بر مطبوعات ایران نیز نمایندگان رئیس قوه قضائیه، وزیر ارشاد، مجلس و تعدادی دیگر از نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی حضور دارند و این هیات با مدیر مسئولی احسان مازندرانی موافقت کرده است.»

آقای حسینی با تاکید بر اینکه این موارد نشان می‌دهد که «بازداشت احسان مازندرانی تنها به دلیل تسویه حساب‌های سیاسی پیش از انتخابات مجلس ایران بوده است که در جمهوری اسلامی امری مرسوم است،» گفت: «حتی پیش از انتخابات نیز عده‌ای از تحلیل گران سیاسی پیش بینی کرده بودند که قبل از انتخابات تعدادی از روزنامه نگاران بازداشت خواهند شد.»

برادر همسر احسان مازندرانی در ادامه عنوان کرد: «روزنامه فرهیختگان وابسته به دانشگاه آزاد است و اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران و عضو مجلس خبرگان رهبری، رئیس هیات موسس این دانشگاه است. براساس اطلاعاتی که من کسب کرده‌ام بازجویان سپاه پاسداران تلاش داشته‌اند که با این بازداشت‌ها علیه اکبر هاشمی پرونده سازی کنند و او را از شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری منصرف کنند.» به گفته او حکم ۷ سال زندانی که برای مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان صادر شده، یکی از سنگین‌ترین احکامی است که در ۱۰ سال اخیر برای روزنامه نگاران ایرانی صادر شده است و حتی بعضا از احکام روزنامه نگارانی که پس از انتخابات بحث برانگیز سال ۸۸ بازداشت شدند نیز سنگین‌تر است.

سام حسینی با اشاره به اینکه احسان مازندرانی در ماه‌های نخست تحت فشار بسیار زیادی در بازجویی‌های طولانی مدت بوده گفت: «علاوه بر آن، ۳۰ جلسه وقت دادگاه به ریاست قاضی مقیسه علاده بر بازجویی‌های داخل زندان انجام شده است.»

او همچنین گفت از نکات نگران کننده در وضعیت احسان می‌توان به فشارهای روحی و جسمی در طول این ماه‌ها اشاره کرد: «در آخرین ملاقات کابینی احسان و ملیحه (همسر او) در ابتدا احسان از نفر کناری که ملاقات دارد خواهش می‌کند تا آرام‌تر صحبت کند تا او صدای همسرش را بشنود. مامور زندان که در اتاق حاضر و شاهد این اتفاق بوده ناگهان احسان را بلند می‌کند و می‌گوید «من اگر بخواهم، تو را از همین ملاقات هم منع می‌کنم» و احسان را می‌برد و ملاقات صورت نمی‌گیرد. در موردی دیگر که قرار بر ملاقات حضوری با اعضای خانواده اعم از ملیحه و مادر و پدرم بوده بعد از انتظار طولانی و بی‌احترامی قبل از فرستادن به مکان دیدار و بعد از گذشتن از راهرو‌ها و مسافتی را که با ماشین طی می‌کنند تا به اتاقک ملاقات برسند، بعد از ساعت‌ها اتتظار در اتاقک، نه تنها احسان را نیاوردند بلکه برای ساعتی خانواده‌ در اتاق حبس می‌شوند و صدا به جایی نمی‌رسد. دست آخر وقتی شرایط روحی ملیحه خراب‌تر می‌شود و روی دستان مادرم می‌افتد و از حال می‌رود، با کمال بی‌شرمی و بی‌احترامی خانواده‌ام را از اتاق به داخل ماشین می‌برند و ملیحه را که بدون دیدار احسان اتاق را ترک نمی‌کند روی زمین می‌کشند و داخل ماشین می‌اندازند. مادرم هنوز کابوس آن روز را می‌بیند و با مشکلات قلبی که طی این سال‌ها دارد هرروز حال‌اش بد‌تر از گذشته می‌شود و بار‌ها به بیمارستان مراجعه کرده است این بازی‌های روانی چند بار دیگر هم تکرار شده و خواهد شد.»

احسان مازندرانی روزنامه نگار و فارغ التحصیل دانشکده خبر است که در سال ۱۳۹۲ به سمت مدیرمسئولی روزنامه فرهیختگان رسید. او پیش از این نیز در اسفند ۹۱ در پی موج بازداشت روزنامه نگاران در دفتر روزنامه اعتماد بازداشت و پس از حدود سه هفته با سپردن وثیقه از بند ۲۰۹ زندان اوین آزاد شد.

فشار‌ها و صدور احکام سنگین برای روزنامه نگاران همچنان ادامه دارد. محمود علیزاده طباطبایی وکیل دادگستری چندی پیش گفت دادگاه انقلاب سامان صفرزایی روزنامه‌نگار و دبیر بین الملل نشریه اندیشه پویا را به ۵ سال، آفرین چیت‌ساز ستون نویس روزنامه ایران را به ۱۰ سال و داوود اسدی برادر هوشنگ اسدی یکی از مدیران وبسایت روزآنلاین را به ۵ سال حبس تعزیری محکوم کرده است.

سه روزنامه نگار شاغل در روزنامه‌های چاپ تهران نیز روز ۱۴ اردیبهشت ۹۵ تایید کردند که در روزهای اخیر از وزارت اطلاعات با آن‌ها تماس گرفته شده و به جلسه با مامورین این وزارتخانه دعوت شده‌اند. یکی از این روزنامه نگاران در توضیح این تماس‌ها گفت: «روزی دو تا سه بار با شماره‌های نا‌شناس با موبایلم تماس گرفتند. عاقبت بعد از سه روز جواب دادم و مردی که خودش را از همکاران وزارت اطلاعات معرفی می‌کرد خواست تا با او دیداری «دوستانه» در رستوران هتل لاله تهران داشته باشم.» این روزنامه نگار با اشاره به اینکه محور گفت‌و‌گو در خصوص عدم تغییر خط قرمز‌ها بوده است گفت ماموری که با او دیدار کرده به او گفته است: «دوباره فریب نخورید، کسی برای شما کاری نمی‌کند، جای شما در زندان نیست، فکر نکنید با تغییر ترکیب مجلس به نفع اصلاح طلبان اتفاق خاصی افتاده است، شما تحت نظر هستید، شاید فعلا دستگیر نشوید ولی نوشته‌هایتان در پرونده شما ثبت می‌شود.»

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.