اخراج کارگران در مناطق ویژه اقتصادی پتروشیمی و بندر امام به بهانه‌ تعدیل نیرو

در چندماهه‌ اخیر، موج تعدیل نیرو در مناطق ویژه اقتصادی پتروشیمی و بندر امام خمینی، شدت گرفته است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، در چند ماه اخیر به‌ خصوص در مناطقی که تابع قانون کار مناطق ویژه و آزاد هستند، به بهانه‌ تعدیل نیرو، کارگران بومی به‌ راحتی اخراج می‌شوند.

ادارات کار این مناطق، آمار مشخصی از میزان اخراجی‌ها اعلام نکرده‌اند، اما آنچه از آمار غیر رسمی به دست آمده، از اخراج حدود هزار نفر در یک سال اخیر در این مناطق حکایت می‌کند.

مسئله‌ای که اکثر این کارگران اخراجی  مطرح کرده‌اند، این است که چرا باید کارگران غیر بومی که از استان‌ها و شهرستان‌های دیگر آمده‌اند و همچنین برخی نیروهای بازنشسته، به کار مشغول باشند ولی ما که محل زندگی و خانواده‌هایمان متعلق به این خطه است، بیکار بمانیم.

«پیرایش»، دبیر اجرایی خانه کارگر بندر امام وجود قانون اشتغال مخصوص مناطق آزاد را یکی از موانع پیگیری حقوق کارگران می‌داند و معتقد است که باید نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در خصوص یکپارچه کردن قانون کار، اقدام نمایند. زیرا شوراهای حل اختلاف ادارات کار، اهرمی برای نفوذ در این‌گونه مناطق ندارند.

او می‌گوید: وجود این دو منطقه‌ ویژه باعث تغییر شیوه کار سنتی در مناطق ماهشهر و بندر امام شده، یعنی بخش‌های کشاورزی، دام‌پروری، صیادی و… که تا قبل از ورود صنعت به این مناطق، رونقی داشته است را از بین برده و جوانان را وابسته به خود کرده است.

پیرایش گفت: معمولاً در این مناطق ما به‌ صورت عمده با دو نوع نیروی کار بومی و غیربومی روبرو هستیم و از آنجائی که اکثر مدیران ارشد، غیربومی هستند و از طرفی، کارگران غیربومی معمولاً با واسطه و سفارش به کار گرفته شده‌اند و دیواری بلند‌تر از کارگران بومی دارند، اخراج نیروهای بومی به سهولت انجام می‌گیرد و قانون کار این مناطق نیز قادر به جلوگیری از سیل این اخراج‌ها نیست.

پیرایش گفت: آخرین موردی که به ما اطلاع داده شده، اخراج تعدادی از کارگران بومی شاغل در شناورهای اداره بندر امام می‌باشد، که ظاهراً برای جلوگیری از زیان پیمانکار مربوطه، اخراج شده‌اند. در حالیکه تعدادی از نیروهای مشغول بکار در این رده از نیروهای بازنشسته اداره بنادر می‌باشند و تعدادی دیگر، نیروهای غیربومی هستند.

«منصور قمر» فرماندار شهرستان ماهشهر نیز در خصوص توجه به اشتغال نیروهای بومی گفت: لیستی از متقاضیان کار تهیه نموده‌ایم که در برگیرنده مشخصات کامل متقاضی با شماره تماس بوده و در اختیار تمام شرکت‌های منطقه قرار داده‌ایم تا از این به بعد در صورت نیاز به استخدام، از این لیست استفاده کنند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.