خبر تکمیلی/ ۳۰ تن از زندانیان اهل سنت اعدام شدند/ دفن اجساد در تهران

سحرگاه سه‌شنبه ۱۲ مردادماه، دستکم سی تن از زندانیان اهل سنت محبوس در زندان رجایی شهر بدون اجازه آخرین دیدار با خانواده‌ها به طناب دار آویخته شدند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، شامگاه دوشنبه ۱۱ مردادماه، با یورش بی‌سابقه گارد سیاه‌پوش زندان رجایی شهر کرج تعداد زیادی از زندانیان سنی مذهب محکوم‌به اعدام ساکن در سالن ۱۰ این زندان با دستبند-پابند و چشم‌بند با تدابیر شدید امنیتی به انفرادی منتقل شدند. ساعاتی پس از انتقال مقامات قضایی زندان با تماس با خانواده این زندانیان اعلام کرد تنها یکی از اعضای خانواده اجازه ملاقات با آنان را برای آخرین بار در روز سه‌شنبه دارد و صبح روز چهارشنبه این زندانیان به چوبه دار سپرده خواهند شد. این در حالی است که بعدازظهر روز سه‌شنبه ۱۲ مردادماه مسئولین وزارت اطلاعات با تماس با خانواده زندانیان اهل سنت اعلام داشتند که برای دریافت جسد زندانیان به پزشک قانونی کهریزک مراجعه کنند.

خانواده پس از مراجعه به پزشک قانونی کهریزک متوجه می‌شوند تمامی اعدامیان در تهران به خاک سپرده‌شده‌اند.

لازم به ذکر است نیروهای امنیتی، روز گذشته مولوی اهل سنت را احضار و اخطار کردند که در مقابل اعدام‌ها سکوت کند.

هم‌اکنون وضعیت زندان رجایی شهر امنیتی و متشنج گزارش می‌شود. تمامی کیوسک‌های تلفن در زندان قطع گشته و دستور منع تردد و رفت‌وآمد به زندانیان ابلاغ‌شده است.

سایر زندانیان محبوس دربند انفرادی در اعتراض به اعدام این افراد شعار سر داده‌اند که این اقدام آنان با واکنش مأموران زندان و ضرب و شتم آنان منجر شده است. هم‌زمان زندانیان بند ۷ زندان رجایی دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

همچنین عصر روز سه شنبه صالح کهندل، پیروز منصوری و افشین بایمانی سه زندانی سیاسی زندان رجایی‌شهر کرج در پی اعتراض به این اعدام ها به سلول‌های انفرادی بند سپاه در این زندان منتقل شدند.

شایان‌ذکر است که زندانیان محبوس دربند قرنطینه زندان رجایی شهر شاهد جابه‌جایی دستکم هفت تابوت در محوطه زندان رجایی شهر بوده‌اند.

اسامی احتمالی اعدام‌شدگان تا زمان انتشار این خبر به شرح زیر می‌باشد:

ﮐﺎﻭه ﻭﯾﺴﯽ، ﺑﻬﺮﻭﺯ ﺷﺎﻧﻈﺮﯼ، ﻃﺎﻟﺐ ﻣﻠﮑﯽ، ﺷﻬﺮﺍﻡ ﺍﺣﻤﺪﯼ، ﮐﺎﻭه ﺷﺮﯾﻔﯽ، ﺁﺭﺵ ﺷﺮﯾﻔﯽ، ﻭﺭﯾﺎ ﻗﺎﺩﺭﯼ ﻓﺮﺩ، ﮐﯿﻮﺍﻥ ﻣﻮﻣﻨﯽ ﻓﺮﺩ، ﺑﺮﺯﺍﻥ ﻧﺼﺮﺍﻟﻠﻪ ﺯﺍﺩﻩ، ﻋﺎﻟﻢ ﺑﺮﻣﺎﺷﺘﯽ، ﭘﻮﺭﯾﺎ ﻣﺤﻤﺪﯼ، ﺍﺣﻤﺪ ﻧﺼﯿﺮﯼ، ﺍﺩﺭﯾﺲ ﻧﻌﻤﺘﯽ، ﻓﺮﺯﺍﺩ ﻫﻨﺮﺟﻮ، ﺳﯿﺪ ﺷﺎﻫﻮ ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻤﯽ، ﻣﺤﻤﺪ ﯾﺎﻭﺭ ﺭﺣﯿﻤﯽ، ﺑﻬﻤﻦ ﺭﺣﯿﻤﯽ، ﻣﺨﺘﺎﺭ ﺭﺣﯿﻤﯽ، ﻣﺤﻤﺪ ﻏﺮﯾﺒﯽ، ﻓﺮﺷﯿﺪ ﻧﺎﺻﺮﯼ، ﻣﺤﻤﺪﮐﯿﻮﺍﻥ ﮐﺮﯾﻤﯽ، ﺍﻣﺠﺪ ﺻﺎﻟﺤﯽ، ﺍﻣﯿﺪ ﭘﯿﻮﻧﺪ، ﻋﻠﯽ ﻣﺠﺎﻫﺪﯼ، ﺣﮑﻤﺖ ﺷﺮﯾﻔﯽ، ﻋﻤﺮ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻬﯽ، ﺍﻣﯿﺪ ﻣﺤﻤﻮﺩﯼ، عبدالرحمان سنگانی و سید جمال سید موسوی، ۲۹ نفر از زندانیان اهل سنت محبوس در زندان رجایی شهر هستند که حکم اعدامشان به دایره اجرای احکام رفته است.

همچنین حکم اعدام هفت تن دیگر محبوس در این زندان یعنی قاسم آبسته، داود عبداللهی، کامران شیخه، خسرو بشارت، ایوب کریمی، انور خضری و فرهاد سلیمی هنوز در دیوان عالی کشور در دست بررسی است و هنوز تائید نشده است.

این زندانیان اهل سنت از سوی دستگاه قضاییه با اتهاماتی نظیر اقدام علیه امنیت ملی”، “تبلیغ علیه نظام”، “عضویت در گروه‌های سلفی”، “افساد فی‌الارض” و “محاربه” به اعدام محکوم‌شده‌اند و درباره جزئیات و فعالیت‌های آنان از سوی مسئولین و ارگان‌های قضایی شفاف‌سازی نشده است.

اکثر این زندانیان در سال‌های ۸۸ تا ۹۰ در کُردستان توسط مأموران وزارت اطلاعات بازداشت‌شده و پیش از محاکمه، بدون دسترسی به وکیل و یا ارتباط با خانواده، برای چندین ماه در سلول انفرادی نگهداری می‌شده‌اند و این نگرانی وجود دارد که آن‌ها در این دوران شکنجه‌شده و یا مورد بدرفتاری قرارگرفته‌اند.

اکثر متهمین اتهام شرکت در مبارزات مسلحانه را رد کرده و گفته‌اند تنها به دلیل اعتقادات خود و فعالیت‌هایی همچون شرکت در جلسات مذهبی و پخش مطالب مذهبی دستگیرشده‌اند.

از میان اعدام‌شدگان برزان نصرالله‌زاده، متولد سال ۱۳۷۱، در زمان بازداشت زیر ۱۸ سال سن داشته است و ازنظر قانونی کودک محسوب می‌شود. وی در هشتم خردادماه سال ۱۳۸۹ و زمانی که زیر هیجده سال بود، بازداشت و به اتهام «محاربه» از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شد. حکم این کودک متهم در حالی به اجرا درآمده است که خانواده وی ضمن رد اتهام اعلام داشته‌اند فرزندشان به گروهی وابسته نبوده و دسترسی به اسلحه نداشته است.

کاوه شریفی دیگر زندانی اعدام‌شده بار‌ها جهت بازجویی و گرفتن اعترافات ساختگی به بند سپاه اوین انتقال‌یافته و مورد شکنجه قرارگرفته بود. وی در بخشی از نامهٔ خود اعلام داشت: «بازجوهای اطلاعات با به کار گرفتن روش‌های مختلف من را وادار به قبول اتهاماتی واهی و بی‌اساس روی کاغذ و جلوی دوربین کرده تا به‌راحتی بتوانند چهره خیرخواهی من را در میان مردم تخریب کرده و راهی برای توجیه کردن اذهان عمومی در سرکوب و سربِ نیست کردن من و امثال من را داشته باشند.»

شهرام احمدی نیز از اعدام‌شدگان ۱۲ مرداد، ﺑﻪ ﺍﺗﻬﺎﻡ «ﻣﺤﺎﺭﺑﻪ» ﺑﻪ ﺍﻋﺪﺍﻡ محکوم‌شده بود. این حکم در مردادماه ۱۳۹۴ از سوی دیوان عالی نقض و به شعبه صادرکننده رأی ارجاع شد اما بار دیگر قاضی مقیسه حکم اعدام را صادر کرد و در آبان ماه ۱۳۹۴، حکم وی در دیوان عالی کشور مورد تأیید قرار گرفت.

پدر شهرام احمدی در رابطه با اتهام وی می‌گوید: او نه عضو هیچ گروه و حزبی بوده، نه دست به اسلحه برده و نه هیچ فعالیتی که مصداق محاربه باشد انجام داده، او فقط به خاطر تبلیغات مذهبی دستگیرشده است.

 

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.