تداوم بی‌خبری از وضعیت دو فعال مدنی

علی‌رغم گذشت بیش از سه هفته از بازداشت مصطفی خلیلی‌راد، نویسنده و روزنامه‌نگار، در شهر بجنورد و  پویا حسین‌پناهی، فعال مدنی اهل دهگلان، از سرنوشت آنان اطلاعی در دست نیست.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، مصطفی خلیلی‌راد از هفتم شهریورماه و پویا حسین‌پناهی از هشتم شهریورماه در بازداشت نیروهای امنیتی به‌سر می‌برند. این شهروندان از زمان دستگیری تاکنون با خانواده خود تماسی نداشته‌اند که این مسأله موجب نگرانی خانواده‌های آنان شده است.

مصطفی خلیل‌راد، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق همکاری با شماری از گروه‌های اپوزیسیون ایران، روز یکشنبه هفتم شهریور، در بجنورد بازداشت و جهت بازجویی به اداره اطلاعات شهرستان بجنورد منتقل شد.

مصطفی خلیلی‌راد با بسیاری از رسانه‌های کُردی همکاری کرده و بیشترین فعالیت وی در طی سال‌های اخیر در زمینه‌هایی چون زبان و ادبیات کُردی، شعر‌سرایی و داستان‌نویسی بوده است.

وی پیشتر نیز توسط نیروهای امنیتی اداره اطلاعات بجنورد به مدت ۱۵ روز بازداشت و تحت بازجویی قرار گرفته بود. اداره اطلاعات و دادگاه انقلاب بجنورد با استناد به فعالیت‌های مصطفی خلیلی‌راد در زمینه آموزش زبان و ادبیات کُردی با الفبای لاتینی، فعالیت‌های وی را جرم و عاملی برای تبلیغ پیشبرد اهداف حزب کارگران کُردستان و حزب حیات آزاد کُردستان اعلام کرده و وی را به ۸ ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرده است.

روز دوشنبه ۸ شهریورماه، پویا حسین‌پناهی، در محل کارش در تهران بازداشت و به زندان کهریزک منتقل شد. وی پس از دو هفته به زندان اوین انتقال یافته اما تاکنون اطلاعی از وضعیت فعلی و شرایط وی از سوی مقامات قضایی به‌دست نیامده است.

این شهروند اهل روستای دهگلان پیش‌تر نیز در تاریخ ۲۰ اسفندماه سال ۱۳۹۴، بازداشت و از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.