تشکیل ۸۱۸ فقره پرونده همسرآزاری در پزشکی قانونی لرستان‌

‌مدیرکل پزشکی قانونی لرستان گفت: در شش ماه نخست سال جاری ۸۱۸ فقره پرونده همسر آزاری اعم از زن آزاری و شوهر آزاری در پزشکی قانونی لرستان تشکیل شد .

‌ به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایسنا‌، دکتر حمیدرضا نظیفی از ارجاع ۸۱۸ مورد همسر آزاری طی شش ماه امسال به مراکز پزشکی قانونی استان خبر داد و افزود: این آمار در مقایسه نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییری نداشته است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه در اغلب موارد مربوط به همسر آزاری زوج یا زوجه به محاکم قضایی و پزشکی قانونی مراجعه نمی‌کنند، آمار دقیقی از میزان همسر آزاری در دست نیست و بر اساس آمار مراجعه‌کنندگان به مراکز پزشکی قانونی استان در ۶ ماه نخست امسال، از ۸۱۸ مورد همسر آزاری ثبت‌شده ۸۱۴ مورد زنان و چهار مرد شاکی بودند.

دکتر نظیفی با بیان اینکه در مدت مشابه سال گذشته نیز ۸۱۸ مورد پرونده همسر آزاری در مراکز پزشکی قانونی لرستان ثبت شد، تصریح کرد: از مراجعین همسر‌آزاری در شش ماه نخست سال گذشته نیز ۸۰۶ زن و ۱۲ مرد شاکی بوده‌اند.

وی با اشاره به کاهش شوهر آزاری بیان کرد: در حالی این موضوع امسال با کاهش مواجه بوده که به طور معمول مردان بابت آن به پزشکی قانونی و دستگاه قضایی مراجعه نمی‌کنند.

عضو شورای قضایی استان لرستان افزود: همسر آزاری به شکل‌های مختلف در جوامع بروز می‌کند و در هر خانواده‌ای با هر شرایط و موقعیت اجتماعی ممکن است نمونه‌ای از همسر آزاری وجود داشته باشد.

نظیفی اضافه کرد: همچنین شوهر آزاری بیشتر در قالب پرخاش کلامی بروز می‌کند و به طور طبیعی در این حالت پزشکی قانونی نمی‌تواند مرجعی برای تشخیص و تشکیل پرونده باشد.

وی گفت: از آنجایی که افراد آزاردیده برای انجام معاینات و تعیین نوع صدمه‌ها به سازمان پزشکی قانونی کشور مراجعه می‌کنند، این امر زمینه مناسبی را جهت انجام بررسی‌های علمی یافتن راه‌حل‌های مناسب در زمینه رفع مشکلات ناشی از همسر آزاری در این سازمان فراهم ساخته است.

مدیرکل پزشکی قانونی لرستان همسر آزاری را یک پدیده و معضل اجتماعی دانست و افزود: با بالا بردن سطح فرهنگی جامعه، مهارت‌های زندگی، بهبود شرایط زندگی و نیز توجه به سنت‌ها و احادیث بزرگان دینی و ترویج فرهنگ دینی در امر ازدواج و روابط خانوادگی و اجتماعی می‌توان موارد همسر آزاری را به حداقل رساند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.