بیش از شش هفته اعتراض و بلاتکلیفی بازنشستگان نیشکر هفت‌تپه

اعتراضات صد‌ها بازنشسته شرکت نیشکر هفت‌تپه پس از شش هفته هنوز ادامه دارد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، بازنشستگان معترض که هر روز در برابر ساختمان مدیریت مجتمع نیشکر هفت‌تپه جمع می‌شوند، روز شنبه ۱۷ تیرماه به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفتند هنوز به درخواست‌های آن‌ها پاسخ درستی داده نشده و سرگردان هستند.

این کارگران که ۳۴۱ تن هستند گفته‌اند تا زمان گرفتن پاسخ مطالبات خود به تجمع ادامه می‌دهند.

اعتراضات بازنشستگان از چهارشنبه، ۲۷ اردیبهشت آغاز شد و با پیوستن گروه‌های دیگری از کارگران به آن‌ها گسترش یافت.

بنا به گزارش رادیو زمانه؛ کارخانه نیشکر هفت‌تپه نخستین کارخانه تولید قند و شکر ایران است و در استان خوزستان قرار دارد. واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی و غیربومی در اواخر سال ۱۳۹۴، علاوه بر کارگران آن، نمایندگان و شهروندان استان خوزستان را نگران کرده بود و به اعتراض آن‌ها علیه تصمیم دولت حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران انجامید.

فاضل شرفی، نماینده خوزستان در شورای مرکزی خانه کشاورز سال گذشته گفته بود که واگذاری شرکت نیشکر هفت‌تپه به بخش خصوصی غیربومی با تنها ۱۰ درصد قیمت واقعی صورت گرفته است.

کارگران بازنشسته خواهان پرداخت سهم چهاردرصدی بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور به سازمان تأمین اجتماعی هستند. آن‌ها پاداش و حق بهره‌برداری سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ را از کارفرما دریافت نکرده‌اند.

کارگران نیشکر هفت‌تپه معتقدند که کارفرمای کنونی بخش خصوصی توان اداره این کارخانه واگذارشده را ندارد.

کارگران شاغل نیز همچون همکاران بازنشسته خود دست به اعتراض زده بودند. در پی مدت‌ها اعتراض و اعتصاب کارگران برای دریافت چهار ماه مزد معوقه و پاداش و بهره‌برداری سال‌های ۹۴ و ۹۵، روز ۲۹ خرداد کارفرما حقوق یک ماه کارگران را پرداخت و کارگران به اعتصاب خود پایان دادند. کارگران که در دمای ۵۰ درجه کار می‌کردند، خواستار کاهش ساعت کار بودند اما کارفرما به جای کاهش ساعت کار قول داد یک ساعت به آن‌ها اضافه دستمزد بپردازد.

پیش از این مسئولان ارشد نیشکر هفت‌تپه گفته بودند که معوقات مزدی بازنشستگان را پرداخت کرده‌اند. این اتفاق اما هنوز رخ نداده است.

Post source : رادیو زمانه

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.